Δευτέρα 25 Δεκεμβρίου 2023

«Φυλάξτε τά συνήθεια μας, γιορτάστε ὅπως οἱ πατεράδες σας, καί μή ξεγελιώσαστε μέ τά ξένα κι ἄνοστα φράγκικα πυροτεχνήματα»

 

 κυρ Φώτης Κόντογλου

Τά Χριστούγεννα, τά Φῶτα, ἡ Πρωτοχρονιά, κ’ ἄλλες μεγάλες γιορτές, γιά πολλούς ἀνθρώπους δέν εἶναι καθόλου γιορτές καί χαρούμενες μέρες, ἀλλά μέρες πού φέρνουνε θλίψη καί δοκιμασία. Δοκιμάζονται οἱ ψυχές ἐκεινῶν πού δέν εἶναι σέ θέση νά χαροῦνε, σέ καιρό πού οἱ ἄλλοι χαίρουνται. Παρεκτός ἀπό τούς ἀνθρώπους πού εἶναι πικραμένοι ἀπό τίς συμφορές τῆς ζωῆς, τούς χαροκαμένους, τούς ἄρρωστους, οἱ περισσότεροι πικραμένοι εἶναι ἐκεῖνοι πού τούς στενεύει ἡ ἀνάγκη νά γίνουνε τοῦτες τίς χαρμόσυνες μέρες ζητιάνοι, διακονιαρέοι. Πολλοί ἀπ’ αὐτούς μπορεῖ νά μή δίνουνε σημασία στή δική τους εὐτυχία, μά γίνουνται ζητιάνοι γιά νά δώσουνε λίγη χαρά στά παιδιά τους καί στ’ ἄλλα πρόσωπα πού κρέμουνται ἀπ’ αὐτούς. Οἱ τέτοιοι κρυφοκλαῖνε ἀπό τό παράπονό τους, κι’ αὐτοί εἶναι οἱ πιό μεγάλοι μάρτυρες, πού καταπίνουνε τήν πίκρα τους μέρα νύχτα, σάν τό πικροβότανο.

Ἴσα ἴσα αὐτές τίς ἁγιασμένες μέρες πού θἄπρεπε νά σμίξουνε πιό κοντά οἱ ἄνθρωποι συναμεταξύ τους, «νά περιπτυχθῶσιν ἀλλήλους», ἴσια ἴσια αὐτές τίς μέρες ἀποξενώνουνται περισσότερο ὁ ἕνας ἀπό τόν ἄλλον, χωρίζουνται σέ δύο στρατόπεδα ὁλότελα ξένα τὄνα στἄλλο, σχεδόν ἐχθρικά. Ἀπό τή μιά μεριά εἶναι οἱ εὐτυχισμένοι, οἱ καλοπερασμένοι, οἱ καλότυχοι, κι’ ἀπό τήν ἄλλη μεριά εἶναι οἱ….δυστυχισμένοι κ’ οἱ παραπεταμένοι. Ἀνάμεσά τους «χάσμα μέγα ἐστήρικται» κατά τίς γιορτές. Κανένα γεφύρι δέν ἑνώνει τίς δύο ἀκροποταμιές, ἐνῶ…τίς ἄλλες μέρες ἔρχουνται σέ περισσότερη συνάφεια.

Οἱ πλούσιοι κι’ ὅσοι ἔχουνε τόν τρόπο τους κάνουνε, ἀλλοίμονο! τό πᾶν γιά νά ἐπιδείξουνε τά πλούτη καί τ’ ἀγαθά τους στούς λιμασμένους. Κι’ αὐτό γίνεται στὄνομα τοῦ Χριστοῦ, πού γεννήθηκε πάμφτωχος μέσα στό παχνί! Γιά τήν γέννηση τοῦ φτωχοῦ Χριστοῦ δέν γιορτάζουνε οἱ φτωχοί σάν καί Κεῖνον, μά γιορτάζουνε οἱ πλούσιοι, πού παίρνουνε γιά ἀφορμή τήν πτωχεία του γιά νά δείξουνε τά πλούτη τους. Μά ἄραγε, ἀνάμεσα σέ δυστυχισμένους μπορεῖ νά νοιώσει κανένας εὐτυχισμένον τόν ἑαυτό του; Μοναχά ἕνας ἀναίσθητος μπορεῖ νά νοιώσει τέτοια εὐτυχία. Ὅσο γιά κεῖνον πού θέλει νά ἐπιδείξη στόν πεινασμένο καί στόν στερημένον τήν ἐλεεινή του αὐτή εὐτυχία, αὐτός εἶναι ἀληθινό κτῆνος. Καί μ’ ὅλα ταῦτα, ὑπάρχουνε πολλοί τέτοιοι ἀνάμεσά μας, στά χρόνια μας, ἐνῶ ἤτανε σπάνιοι στά παλαιότερα. Εἶναι κι’ αὐτό ἕνα ἀπό τά ὡραῖα πού μᾶς ἔφερε ὁ μέγας πολιτισμός ἀπό τά μεγάλα κέντρα! Στήν Ἀνατολή εἴχανε τά ζεμπίλια, πού ἤτανε πλεχτά ἀπό ψάθα, κι’ ὅ,τι ἔβαζε μέσα κανένας δέν φαινότανε. Γι’ αὐτό, παίζοντας οἱ τουρκομερίτες, λέγανε πώς ἡ λέξη «ζεμπίλι» βγῆκε ἀπό τά λόγια «σέν μπίλ», πού θά πεῖ «ἐσύ νά ξέρης», δηλαδή ἐσύ νά ξέρης μοναχά τί ἔχει μέσα τό ζεμπίλι, ὥστε νά μή λιμάζουνε καί σέ φθονοῦνε οἱ φτωχοί, κεῖνοι πού δέν μποροῦνε ν’ ἀγοράσουνε τά καλά πού ἀγόρασες ἐσύ. Σίγουρα, κι’ αὐτό δέν εἶναι καθόλου καλό καί χριστιανικό, μά τουλάχιστο ἔλειπε ἡ ἁμαρτωλή ἐπίδειξη πού εἶναι τό πιό σατανικό ἀπ’ ὅλα τά ἄλλα κακά πού φαρμακώνουνε τούς φτωχούς ἀδελφούς μας αὐτές τίς μέρες.

Ὅπως βλέπεις, μέ τήν κακομοιριά πού ἔχει σέ ὅλα ὁ ἁμαρτωλός ἄνθρωπος, μπόρεσε καί γύρισε τίς μέρες τῆς πνευματικῆς χαρᾶς σέ μέρες σαρκικῆς καλοπέρασης γιά τόν ἑαυτό του, καί σέ μέρες πένθους καί δακρύων γιά πολλούς ἀπό τούς συντρόφους του στή ζωή.

Οἱ γιορτές οἱ δικές μας σταθήκανε πάντα θρησκευτικές, καί γι’ αὐτό εἴχανε κάποιον ἄλλο χαρακτῆρα ἀπό τίς γιορτές πού γιορτάζουνε ἄλλα ἔθνη, προπάντων σήμερα, πού εἶναι κάποιες αὐτοσχεδιασμένες σκηνοθεσίες χωρίς καμμιά σημασία γιά τό πνεῦμα τοῦ ἀνθρώπου. Σ’ αὐτές τίς ψευτογιορτές ξαμολιοῦνται ὅλα τά βάρβαρα καί ἐγωιστικά πάθη τοῦ ἀνθρώπου, πού κυττάζει μοναχά τήν εὐχαρίστηση τῆς σάρκας. Ἐνῶ οἱ δικές μας οἱ γιορτές, ἐπειδή, ὅπως εἶπα, ἔχουνε τή ρίζα τους στή θρησκεία, ἤτανε σεμνές, πνευματικές, ὥστε νά μή σκανδαλίζουνε τούς φτωχούς, ὅσο εἶναι μπορετό σέ σαρκικούς ἀνθρώπους. Οἱ πλούσιοι κι’ οἱ νοικοκυραῖοι ἀποφεύγανε νά πληγώσουνε τούς φτωχότερους, καί νοιώθανε τήν ἀνάγκη νά τούς ζεστάνουνε καί κείνους, στέλνοντας κρυφά στά σπίτια τους διάφορα δῶρα, μέ τρόπο, ὥστε νά μή τούς ταπεινώσουνε, κ’ ἔτσι ἡ διαφορά νά φαίνεται ὅσο μποροῦσε λιγώτερη.

Ἔτσι μορφωθήκανε τά ἔμορφα καί ἁγνά ἔθιμά μας, μέ ψαλμωδίες πού τίς λένε ἀκόμα τά παιδιά στούς δρόμους καί στά σπίτια, μέ καμπάνες, μέ ἔμορφα αἰσθήματα, μέ σεμνές διασκεδάσεις, μέ εὐχάριστη συναναστροφή, πού δένουνε μεταξύ τους τούς ἀνθρώπους περισσότερο, παρά πού τούς χωρίζουνε. Μά ὁ ὑλισμός κι’ ὁ λύκος τῆς ἀναισθησίας μολεύει σιγά-σιγά αὐτές τίς καλές γιορτές μας, πού πολύ ἔμορφα τίς παρομοιάζανε οἱ ἀρχαῖοι πρόγονοί μας μέ σταθμούς γιά νά ξεκουραζόμαστε στόν μονότονο δρόμο τῆς ζωῆς μας, λέγοντας: «Βίος ἀνεόρταστος, μακρά ὁδός ἀπανδόκευτος», πού θά πῆ «Ζωή δίχως γιορτή, εἶναι σάν τόν μακρύ τόν δρόμο πού δέν ἔχει πανδοχεῖο νά ξεκουραστῆς».

Κάποιοι μοντερνοποιημένοι κάνουνε τόν βαρύ καί τόν θετικό κύριο πού δέν ἔχει αἰσθηματολογίες, καί λένε πώς αὐτά εἶναι αναχρονισμοί κι’ ἀδιαφόρετα πράγματα. Αὐτοί γιά μένα εἶναι ξερίχια ψυχικά, παγωμένες ἐρημιές, δίχως ἀγάπη, δίχως χαρά, μά καί δίχως πόνο. Γιατί χαρά καί πόνος εἶναι δεμένα. Οἱ τέτοιες ψυχές εἶναι πάντα νεκρά βουνά τοῦ φεγγαριοῦ. Ὡστόσο, κάτι τέτοιοι «ὀρθολογισταί» καί «θετικισταί», ξετρελλαίνουνται γιά κάποιες ἀνόητες ξενόφερτες φέστες καί γιά κάτι μοντέρνα γλέντια πού ρεζιλεύουνε τόν ἄνθρωπο, φτάνει πού γίνουνται κατά τό κοσμοπολιτικό μοντέλο πού βρίσκεται στά «μεγάλα κέντρα τοῦ ἐξωτερικοῦ». Αὐτοί δέν θέλουνε τίποτα ἀπό τά δικά μας, πού τά λένε ὅλα «βλάχικα, φτωχικά, ἀνάξια γιά ἀνθρώπους πού ξέρουνε τόν κόσμο». Τίποτα ἑλληνικό δέν βρίσκει ἔλεος στά μάτια αὐτῶν τῶν κουφιοκέφαλων, ἀκατάδεχτων κι’ ὅπως πρέπει κυρίων, πού χοροπηδᾶνε, ὡστόσο, σάν τρελλοί, μέ τά τσέρκια στό λαιμό, φτάνει πού ἤρθανε ἀπ’ ἔξω, ἀπό κεῖ «πού ξέρει ὁ κόσμος νά ἀπολαμβάνη τή ζωή»! Τί νά ποῦμε κ’ ἐμεῖς οἱ ἄλλοι, τά βλαχάκια, τά φτωχαδάκια, πού μᾶς νανούριζε ἡ μάνα μας μέ τά παραπονετικά τραγούδια της στήν κούνια μας, καί τώρα δακρύζουμε σάν ἀκοῦμε τά τροπάρια καί τά κάλαντα, πού μᾶς ἑνώνουνε μέ τούς ἀγαπημένους μας πού περάσανε ἀπό τόν τόπο μας πρίν ἀπό μᾶς;

Ἀδέλφια μου, φυλάξτε τά ἑλληνικά συνήθειά μας, γιορτάστε ὅπως γιορτάζανε οἱ πατεράδες σας, καί μή ξεγελιώσαστε μέ τά ξένα κι ἄνοστα πυροτεχνήματα. Οἱ δικές μας οἱ γιορτές ἀδελφώνουν τούς ἀνθρώπους, τούς ἑνώνει ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ. Μήν κάνετε ἐπιδείξεις. «Εὐφράνθητε ἑορτάζοντες». Ἀκοῦστε τί λένε τά παιδάκια πού λένε τά κάλαντα: «Καί βάλετε τά ροῦχα σας, εὔμορφα ἐνδυθῆτε, στήν ἐκκλησίαν τρέξετε, μέ προθυμίαν μπῆτε, ν’ ἀκούσετε μέ προσοχήν ὅλην τήν ὑμνωδίαν, καί μέ πολλήν εὐλάβειαν τήν θείαν λειτουργίαν. Καί πάλιν σάν γυρίσετε εἰς τό ἀρχοντικόν σας, εὐθύς τραπέζι στρώσετε, βάλτε τό φαγητόν σας. Καί τόν σταυρόν σας κάνετε, γευθῆτε, εὐφρανθῆτε. Δόστε καί κανενός φτωχοῦ ὅστις νά ὑστερῆται». Ἀθάνατη ἑλληνική φυλή! Φτωχή μά ἀρχοντομαθημένη, βασανισμένη, μά χαρούμενη καί καλόκαρδη περισσότερο ἀπό τούς εὐτυχισμένους τῆς γῆς, πού τούς μαράζωσε ἡ καλοπέραση.

Ναί, ἀδελφοί μου Ἕλληνες, χαίρετε μαζί μέ κείνους πού χαίρουνται καί κλεῖτε μαζί μέ κείνους πού κλαῖνε. Αὐτή εἶναι ἡ παραγγελία τοῦ Χριστοῦ, καί σ’ αὐτή μονάχα θά βρῆτε ἀνακούφιση. Δίνετε στούς ἄλλους ἀπ’ ὅ,τι ἔχετε. Τό παραπάνω ἀπ’ ὅ,τι ἔχει κανένας ἀνάγκη, τό κλέβει ἀπό τόν ἄλλον. «Μακάριον τό διδόναι μᾶλλον, ἤ λαμβάνειν».

Πολλοί ἀπό σᾶς θἄχουνε ἴσως περισσότερο ἀπό μένα τό δικαίωμα νά μοῦ ποῦνε αὐτά πού λέγω ἐγὼ σέ σᾶς. Δέν εἶμαι «ὁ ποιήσας καί διδάξας», ἀλλοίμονό μου! Μά γιά νά μή σκανδαλισθῆ κανένας πώς τά λόγια μου εἶναι ὁλότελα κούφια, στενεύομαι νά πῶ πώς προσπαθῶ νά μήν εἶμαι ὁλότελα «ὁ δάσκαλος πού δίδασκε καί νόμο δέν ἐκράτει».

28 Δεκεμβρίου 1958


(κυρ Φώτης Κόντογλου, Χριστοῦ Γέννησις: Τό φοβερόν Μυστήριον, Ἐκδ.Ἁρμός, 2001)

6 σχόλια:

  1. ...σ´ἕναν λαό ποὺ τοὔχανε

    ἀλλάξει

    τά Χριστούγεννα...
    τὴν Πρωτοχρονιά...

    τὰ... Φ ῶ τ α (στὴν κυριολεξία)

    ἔϕερε ἡ Θεία πρόνοια αὐτὸν τὸν εὐλογημένο ἀνατολίτη

    καὶ ἀτόϕιο Ρωμηό

    νὰ μᾶς ξαναθυμίσει
    ποιοί, στ´ ἀλήθεια, εἴμαστε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "σ´ἕναν λαό ποὺ τοὔχανε

      ἀλλάξει

      τά Χριστούγεννα...
      τὴν Πρωτοχρονιά...

      τὰ... Φ ῶ τ α "

      Δίκαιο έχεις. Δυστυχώς ομως δεν κάνετε κι εσείς κάτι να το διορθώσετε και εορτάσατε σήμερα πανηγυρικά....μαζί με του παπικούς !

      Α Κορ. 11,22 τί ὑμῖν εἴπω; ἐπαινέσω ὑμᾶς ἐν τούτω; οὐκ ἐπαινῶ.

      Διαγραφή
    2. ...μὰ, ἀγαπητέ μου...

      μποροῦμε νὰ πιστέψουμε
      στ´ἀλήθεια,

      πὼς… στὴν ϕοβερή ἐποχή -γιά παράδειγμα-
      τοῦ ἁγ. Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ

      ὅταν ὄλες οἱ κεϕαλές της ἑκκλησίας βρίσκονταν ...πεσμένες...
      ...κακοκεϕαλιασμένες...

      παρασύροντας τοὺς πάντες, πλὴν Μαξίμου τοῦ Ἁγίου καὶ Ὁμολογητοῦ καὶ τῶν σὺν αὐτῶ συνασκητῶν του

      (ὁμοίως καὶ τὰ περί τοῦ Μάρκου τοῦ εὐγενικοῦ
      καὶ πλήθους ἄλλων περιπτώσεων...ἀποστασίας )

      τὸτε λοιπόν, τὰ μυστήρια ποὺ ἐτελοῦντο...ἦσαν ἄκυρα...

      καὶ οἱ ἅγιοι οὐδέν ἀνέϕεραν περί τούτου...;

      Πιστεύω ξεκάθαρα, πὼς ὅλα ἐτοῦτα

      ἐβάρυναν προσωπικά τὸν καθένα τους στὸν β α θ μ ο ποὺ τὸ γνωρίζει μόνον ὁ Θεός

      καὶ δὲν ἐπιρέαζαν τὴν οὐσία
      τῆς ἑκκλησίας μας

      ἀϕοῦ ὁ Χριστός μας εἶναι ὁ θύτης καὶ ὁ θυόμενος...

      Διαγραφή
    3. Σου άνοιξε κανείς συζήτηση περί ακύρων μυστηρίων ; Δεν νομίζω !

      Είναι τόσο δύσκολο να κρατήσετε ,τουλάχιστον ως πρώτο βήμα αντίστασης, το Ορθόδοξο Εορτολόγιο ; Δεν σας λέω να κάνετε απότομες κινήσεις, ούτε να γίνεται ζηλωτής... αλλά θα μπορούσατε να πάτε σε μετόχια που ακολουθούν το Ορθόδοξο Εορτολόγιο. Αλλά θα πρέπει να κάνετε κι εσείς ένα βήμα...

      Είναι τόσο δύσκολη τελικά η απαγκίστρωση από την "ευλογία" του Μεταξάκη ;

      Διαγραφή
  2. Δεν υπήρξε μεγαλύτερο φράγκικο πυροτέχνημα από αυτό της εορτολογικής διχόνοιας. Έσκασε σαν πυρηνικό μανιτάρι το 1923 και ακόμη τα θραύσματα παραμένουν μπηγμένα χωρίς κανένας να τολμάει να τα αγγίξει, να τα ξεριζώσει και να θεραπεύσει.
    17 αιώνες γιόρταζε η Πατρίδα μας κατά τα πατρώα έθιμα της Αγίας Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας όπως τα παρέδωσε η Αγία Α' Οικουμενική Σύνοδος, που θέσπισε εορτολογικά το Πασχάλιο, και τις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές στο ημερολόγιο του ενιαυτού.
    Τον τελευταίο αιώνα μασόνοι, Πατριάρχης και Αρχιεπίσκοπος, συνεργεία του Πάπα, ο οποίος υφίσταται υπό το ανάθεμα της κατάρας από τον Αγιο Κοσμά τον Αιτωλό, χάλασαν τούτη την ομοιογένεια και τη λειτουργική εορτολογική ενότητα.
    Έτσι, φτάσαμε σήμερα, το Άγιο όρος, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, η Αγία Ρωσία, η Σερβία, να εορτάζουν τον Άγιο που κρατάει το κεραμίδι τής Πίστεως και να κατατροπώνει τούς Αρειανούς πού τον αρνήθηκαν με το ρεύμα των παπικών χριστουγέννων, οι λεγόμενοι ΜΚΟμισθωτοί ποιμένες, αληθώς τα δισέγγονα τού Αρείου αφού έκλεισαν τους Ιερούς Ναούς λόγω του φόβου του θανάτου από covid.
    Ετούτοι, κατά την πράξη και το έργο τους πιστεύουν πως η Αγία Εκκλησία και ο Αρχηγός Της, Δεσπότης μας Χριστός, αποτελούν κτίσμα, αφού κατά την έμπρακτη ρητορική τους η Αγία Εκκλησία και ο Αρχηγός Της Δεσπότης μας Χριστός όχι μόνο δεν μπορούσε να θεραπεύσει εντός των Ιερών Ναών, αλλά ήταν και μετάδοση θανάτου..
    .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ...τὰ ϕορτώνονται στὴν πλάτη τους,

      ἔκαστος κατά τὴν συμμετοχή
      του στὴν ἀνομία
      καὶ κατά τὸ περιεχόμενο τῆς καρδίας του...

      σημάδια ὅλα ἐτοῦτα, μιᾶς ἐποχῆς,

      ποὺ μᾶς σπρώχνει στὰ σκοτεινά καὶ κακοτράχαλα
      μονοπάτια

      τὰ σκεπασμένα μέ... ἄϕθονη χρυσομπογιά...!

      Διαγραφή