Τρίτη 21 Ιουλίου 2020

55 χρόνια από τον ΘΑΝΑΤΟ του Φώτη Κόντογλου – Η ζωή και το έργο του

Ο Φώτης Κόντογλου (πραγματικό όνομα Φώτιος Αποστολέλης) γεννήθηκε στο Αϊβαλί της Μικράς Ασίας το 1895. Τον επόμενο χρόνο έχασε τον πατέρα του Νικόλαο Αποστολέλη και μεγάλωσε κοντά στον αδελφό της μητέρας του, τον θείο του Στέφανο Κόντογλου, ηγούμενο του οικογενειακού τους μοναστηριού της Αγίας Παρασκευής. Με την υποστήριξη του θείου του σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1913-1916) πριν φύγει για το Παρίσι. Η Μικρασιατική Καταστροφή τον έφερε, μαζί με χιλιάδες άλλους πρόσφυγες, πρώτα στη Λέσβο και ύστερα, στην Αθήνα.
Ο Κόντογλου έφυγε από το Αϊβαλί κυνηγημένος, ανέστιος, με μια εικόνα της αγίας Παρασκευής στα χέρια, για να βρεθεί, να πεταχτεί κυριολεκτικά σε μια ελλαδική κοινωνία κατάπληκτη από την αποτυχία της, ανίσχυρη ν’ αντιδράσει και, το χειρότερο, δίχως ελπίδες.
Η ανάγκη ανόρθωσης ενός σταθερού κέντρου πνευματικής αναφοράς, ενός νέου μυθικού κόσμου εσωτερικής πίστης τον έφερε το 1923 στο Άγιον Όρος, όπου μελέτησε ­ βρισκόμενος σε «θεϊκό μεθύσι, με καρδιά που καιγότανε, σε έκσταση», όπως γράφει ­ τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη.
Επιστρέφοντας στην Αθήνα εξέθεσε στο Λύκειο Ελληνίδων μια σειρά από αντίγραφα βυζαντινών τοιχογραφιών και εικόνων που είχε φιλοτεχνήσει στα μοναστήρια. Στον πρόλογο του καταλόγου του αποκαλεί τις αγιογραφίες «τεχνουργήματα – καλλιτεχνήματα», τις θαυμάζει για τη «ζωγραφική σοφία» και τον «έντονο ρυθμό» τους και δεν αρκείται να τις «ξεσηκώσει απλά», αλλά να τις «ανασυνθέσει σχεδόν άρτια»! Ήταν ένας φυσιολάτρης, ένας αισθητιστής «με χριστιανική ανατροφή» και ρομαντικό πάθος για τον «πεθαμένο κόσμο», στον οποίο τον μετέφεραν με την «εξωτική τους φωνή τα μυρίπνοα αυτά άνθη».
Ο Φώτιος Κόντογλου εκοιμηθη στις 13 Ιουλίου 1965 στον «Ευαγγελισμό» από τις επιπλοκές που του είχε προκαλέσει ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Θεωρείται από τους σημαντικότερους εικαστικούς καλλιτέχνες, που άνοιξε νέους δρόμους στην ελληνική ζωγραφική. Το πλούσιο λογοτεχνικό του έργο παρέμεινε εν πολλοίς στρατευμένο στην υπόθεση του Χριστιανισμού, όμως τα πρώιμα έργα του και ιδιαίτερα το μυθιστόρημα «Πέδρο Καζάς» ανήκουν στις σημαντικές στιγμές της λογοτεχνίας μας.
Εργογραφία


  • Ταξείδια σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και της Ανατολής, περιγραφικά του τί ακούμε από τα χρόνια των Βυζαντινών, των Φράγκων, των Βενετσάνων και των Τούρκων, 1928.
  • Ὁ θεός Κόνανος καί τό μοναστῆρι του τό λεγόμενο καταβύθιση, Νικολόπουλου, 1943.
  • Ἱστορίες καί περιστατικά κι’ ἄλλα γραψίματα λογῆς λογῆς, Νικολόπουλου, 1944.
  • Ὁ κουρσάρος Πέδρο Καζᾶς, Γλάρος, 1944.
  • Ἓλληνας θαλασσινός στίς θάλασσες τῆς νοτιᾶς, Γλάρος, 1944.
  • Η Αφρική και οι θάλασσες της Νοτιάς, Γλάρος, 1944.
  • Οἱ ἀρχαῖοι ἄνθρωποι τῆς Ἀνατολῆς: Ἱστορία ἀληθινή, Νικολόπουλος, 1945.
  • Ἡμερολόγιον παιδικόν τοῦ 1949, Ἀποστολική Διακονία, 1949
  • Το Αϊβαλί, η πατρίδα μου, Παπαδημητρίου, 2000.
  • Παναγία και Υπεραγία: Η μετά τόκον παρθένος και μετά θάνατον ζώσα, Αρμός, 2000.
  • Γίγαντες ταπεινοί, Ακρίτας, 2000.
  • Το ασάλευτο θεμέλιο, επιμέλεια Κώστας Σαρδελής, Ακρίτας, 2000.
  • Μικρό Εορταστικό, Ακρίτας, 2000.
  • Ανέστη Χριστός: Η δοκιμασία του λογικού, Αρμός, 2001
  • Μυστικά άνθη: Ήγουν: Κείμενα γύρω από τις αθάνατες αξίες της ορθόδοξης ζωής, Παπαδημητρίου, 2001
  • Χριστού γέννησις: Το φοβερόν μυστήριον, Αρμός, 2001
  • Για να πάρουμε μια ιδέα περί ζωγραφικής, Αθήνα : Αρμός, 2002.
  • Σκληρό τάμα, εικονογράφηση Γιώργου Κόρδη, Αρμός, 2003.
  • Το πάρσιμο της Πόλης, εικονογράφηση Σταμάτης Μπονάτσος, Ακρίτας, 2003.
  • Ταξιδευτές κι ονειροπόλοι, επιμέλεια Νίκος Αγνάντος, Ακρίτας, 2005

πηγή

4 σχόλια:

  1. Ο " στρατευμένος " Κόντογλου ! Η ιερή στράτευση του στρατιώτη του Χριστού , όταν ο άνθρωπος σαν ηλιοτρόπιο γυρνά το πρόσωπό του στο μοναδικό φώς του Χριστού ! Όταν συμβαίνει , απλά συμβαίνει ! Δέν χωρα λογική έρευνα . Δεν χρειάζεται κανείς νά απολογηθεί στους προκομμένους του κόσμου τούτου . Έτσι και αλλιώς είναι απόκοσμος .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ...να πούμε και αυτό...ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ χρόνια ΕΧΕΙ ΠΈΣΕΙ ΔΡΑΜΑΤΙΚΑ το ΕΠΙΠΕΔΟ του Ευαγγελισμού που τον κράταγαν παλαιότερα ΠΟΛΥ ΨΗΛΑ οι "θεούσες" , αφιερωμένες, άγαμες "δεσποινίδες". της αδελφότητας Ο ΣΏΤΗΡ ή και της αδελφότητας η ΖΩΗ. Τώρα όποιος κάνει την αποκοτιά να μπει στον Ευαγγελισμό, ΣΥΝΗΘΩΣ βγαίνει ΟΡΙΖΟΝΤΙΩΜΕΝΟΣ και τον βαστάνε τέσσερις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κανείς καλοπροαίρετος,
    δεν μπορεί να μην
    παραδεχτεί το κοινωνικό
    έργο των αδελφοτήτων
    στην πρωτευουσα και
    τα μεγάλα αστικά κέντρα

    κα την προσπάθεια κάποιων ανθρωπων να αντισταθούν στην ολοέν' αυξανόμενη
    καλπάζουσα χυδαιότητα...

    αλλού ήταν τα προβληματα
    και έπρεπε να τεθούν...
    και καλώς τέθηκαν

    σε εποχές που ο Αγιορείτικος ησυχασμός των Μεγάλων καί Αγιων Γερόντων της εποχής
    μας έδωσε την ευκαιρία σε
    χιλιάδες ανθρώπων

    να γνωρίσουν τον
    Χριστιανισμό

    στην πιό καθαρή, αληθινή
    και ουσιαστική του μορφη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. O Κόντογλου υπάρχει ακόμα στα προοδευτικά σχολικά εγχειρίδια;
    Ή εγώ «δεν συμβαδίζω με την εποχή(του αντιχρίστου)»;

    ΑπάντησηΔιαγραφή