◾ Αμέσως μετά το Σύμβολο της Πίστεως, ο ιερέας εκφωνεί:
📖«Στῶμεν καλῶς· στῶμεν μετὰ φόβου·
πρόσχωμεν τὴν ἁγίαν ἀναφορὰν ἐν εἰρήνῃ προσφέρειν.»
Και ο χορός αποκρίνεται:
«Ἔλεον εἰρήνης, θυσίαν αἰνέσεως.»
Η
απάντηση ακούγεται δύσκολη και αινιγματική. Για να την καταλάβουμε,
χρειαζόμαστε τρία κλειδιά: ένα γλωσσικό-συντακτικό, ένα
βιβλικό-φιλολογικό και ένα θεολογικό-ερμηνευτικό.
◾ Κλειδί Α΄ — το γλωσσικό-συντακτικό
✍️
Ο Ἔλεος, του ἐλέου είναι παράλληλος τύπος του μεταγενέστερου ΤΟ ἔλεος,
-ους. Εδώ έχουμε τον προγενέστερο, αρσενικό τύπο. (πβ. 📜 "δι᾽ ἐλέου
καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν" [Αριστοτ.
Ποιητική])
Η
φράση δεν έχει δύο αντικείμενα (ἔλεον, θυσίαν), αλλά αντικείμενο και
κατηγορούμενό — με ρήμα εννοούμενο από την εκφώνηση («προσφέρειν»):
✦ «[Προσφέρουμε] ἔλεον εἰρήνης ΩΣ θυσίαν αἰνέσεως.»
◾ Κλειδί Β΄ — το βιβλικό: γιατί "ἔλεος"
Η λέξη «ἔλεος» δεν είναι τυχαία, Παραπέμπει απευθείας στον Ωσηέ (6:6): 📜«Ἔλεος θέλω καὶ οὐ θυσίαν.»
Είναι
προφητικό χωρίο που ο Χριστός επικαλείται δύο φορές στον Ματθαίο — και
πάντα τη στιγμή που οι Φαρισαίοι συγχέουν τον τύπο με την ουσία της
λατρείας. Εκεί στον Ωσηέ, το "ἔλεος" αντικαθιστά τη "θυσία". Εδώ, στη
Λειτουργία, το "ἔλεος" γίνεται η ίδια η "θυσία".
◾ Κλειδί Γ΄ — γιατί "ειρήνης";
Ο Νικόλαος Καβάσιλας (14ος αι.), ερμηνευτής της θείας λειτουργίας, εξηγεί γιατί λέμε "ἔλεον ειρήνης":
📜 ❝Προσφέρομεν, οὐ μόνον μετ᾿ εἰρήνης,
ἀλλὰ καὶ αὐτὴν τὴν εἰρήνην ἀντὶ δώρου
καὶ θυσίας ἑτέρας.
Ἔλεον γὰρ προσφέρομεν τῷ εἰπόντι·
«Ἔλεον θέλω, καὶ οὐ θυσίαν.»
Ὁ δὲ ἔλεος γέννημά ἐστι τῆς βεβαίας
καὶ καθαρᾶς εἰρήνης.❞
Η
εσωτερική ειρήνη δηλαδή δεν είναι απλώς η κατάσταση μέσα στην οποία
προσφέρουμε, αλλά είναι η ίδια η προσφορά, η θυσία αἰνέσεως.
◾ Τελικό σχόλιο
Ο ιερέας λέει κάτι απλό «ας προσφέρουμε τη θυσία ἐν εἰρήνῃ».
Ο χορός το κάνει πολύ τολμηρό. «Η ίδια η ειρήνη μας είναι η θυσία μας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου