όγδοο μέρος
συνεχεια απο εδω
Ηθικός Λόγος Α'
ια'. Στο ρητό του Ευαγγελίου· «και απέστειλε τους δούλους του να καλέσουν στους γάμους τούς προσκεκλημένους και δεν ήθελαν να έλθουν».
1. Ποιοί λοιπόν ήσαν απεσταλμένοι; Οι προφήτες, λέγει. Ποιοί οι προσκεκλημένοι; Τα παιδιά των Ιουδαίων· διότι εκείνοι ήταν τότε αρχικώς οι προσκεκλημένοι, και δεν ηθέλησαν να τους ακούσουν. «Πάλι απέστειλε άλλους δούλους λέγοντας· να πείτε στους προσκεκλημένους, να ετοίμασα το άριστό μου, οι ταύροι μου και τα σιτευτά είναι σφαγμένα κι όλα έτοιμα· ελάτε στους γάμους. Αυτοί όμως αμέλησαν και επήγαν άλλος στον αγρό του, άλλος στο εμπόριό του· άλλοι πάλι εκράτησαν τους δούλους του, τους έβρισαν και τους εσκότωσαν». Ποιους λέγει δούλους; Τους αποστόλους του. Και ποιο είναι το άριστο; Η βασιλεία των ουρανών, την οποία προετοίμασε για τους κατά πρόθεση κλητούς όντας από καταβολής κόσμου. Ποιους λέγει ταύρους και σιτευτά; Αυτόν τον Υιό της Παρθένου και Θεό, που είναι ο μόσχος ο σιτευτός της θεότητας. Πράγματι, αυτός είναι ο ταύρος, στην δύναμη όντως αήττητος, και εκάλεσε πληθυντικώς τον εαυτό του ταύρους, διότι η αγία του σάρκα διαιρείται σε πολλά και η κάθε μία μερίδα από αυτόν είναι πάλι όλος εκείνος· κι είναι τόσο πολύ δυνατός, διότι και τους εχθρούς εκείνων που τον λαμβάνουν τους αποτρέπει όλους και σ' εκείνους δίνει δύναμη, ώστε να νικήσουν τον κόσμο και να μπορέσουν να γίνουν κι αυτοί υιοί του Θεού. «Αμνός» πάλι λέγεται ο πανάμωμος αμνός του Θεού ως ενιαύσιος, κριός επειδή φέρει επάνω του τον σταυρό ως κέρατα, με τον οποίο έδωσε στον αντίπαλο καίρια την πληγή (το τελειωτικό χτύπημα), και στον οποίο σταυρό εκείνοι τον εσταύρωσαν και τον εσκότωσαν. «Άλλους δούλους» λέγει τους αγίους του αποστόλους, τους οποίους απέστειλε παραγγέλλοντάς τους να μη πορευθούν στην οδό των εθνών και να μη εισέλθουν στην πόλη των Σαμαρειτών, αλλά να πορευθούν μάλλον προς τα απολωλότα πρόβατα του οίκου Ισραήλ. Αυτοί όμως οι Ισραηλίτες ούτε αυτούς εδέχθηκαν, αλλ᾽ άλλους έβρισαν και εκτύπησαν, κι άλλους εσκότωσαν, ανάμεσα στους οποίους υπάρχει και ο Στέφανος ο πρωτομάρτυρας. «Μόλις το άκουσε ο βασιλεύς οργίσθηκε και στέλλοντας τα στρατεύματά του εσκότωσε τους φονείς εκείνους και έκαψε την πόλη τους». Τους ασεβείς Εβραίους εννοεί, τους οποίους και κατέσφαξε, εργαζόμενος την τέλεια ερήμωσή τους με την έφοδο των Ρωμαίων. Στρατεύματα του Θεού λέγονται και οι πονηροί, οι οποίοι στέλλονται για τιμωρία άλλων πονηρών, όπως λέγει ο Θεός διά του Μωϋσέως· «θα αποστείλω εναντίον τους θυμό και οργή, αποστολή με πονηρούς αγγέλους».
2. «Τότε λοιπόν λέγει στους δούλους του ο γάμος βέβαια είναι έτοιμος, οι προσκεκλημένοι όμως δεν ήταν άξιοι· πηγαίνετε λοιπόν στα σταυροδρόμια και όσους ευρείτε, να τους καλέσετε στους γάμους». Είδες ακολουθία πραγμάτων; Είδες ακρίβεια παραβολής; «Τότε», λέγει. «Τότε»; Πότε; Οταν δηλαδή οι Ιουδαίοι, προσκεκλημένοι στην βασιλεία των ουρανών από τους αποστόλους, όχι μόνο δεν ανέχθηκαν να τους ακούσουν, αλλά τους έβρισαν και τους εσκότωσαν, τότε τους απέστειλε σ' όλον τον κόσμο και σ' όλα τα έθνη. «Και εξερχόμενοι», λέγει, «εκείνοι οι δούλοι στις οδούς, συγκέντρωσαν όλους όσους ευρήκαν, πονηρούς και αγαθούς, και εγέμισε η αίθουσα του γαμηλίου συμποσίου από τους συνδαιτημόνες». Πράγματι, οι απόστολοι περιήλθαν όλην την οικουμένη, και εκήρυξαν τον λόγο του Θεού και όλους όσοι υπάκουσαν τους συγκέντρωσαν σε μία πίστη θεογνωσίας, και τους πονηρούς στους τρόπους και τους αγαθούς συγχρόνως, οι οποίοι βεβαίως άλλαξαν και επανοδηγήθηκαν στην αρετή. Αυτό λοιπόν δηλώνει το «συγκέντρωσαν»· αλλ' όμως και από τα επόμενα πάλι αυτό το ίδιο διδασκόμαστε. Διότι λέγει· «εισερχόμενος ο βασιλεύς να ιδεί τους συνδαιτημόνες, είδε εκεί κάποιον άνθρωπο που δεν εφορούσε ένδυμα γάμου και του λέγει· φίλε, πως εισήλθες εδώ χωρίς ένδυμα γάμου; Εκείνος έμεινε άφωνος. Τότε είπε ο βασιλεύς στους διακόνους· να δέσατε τα χέρια και τα πόδια του, και να τον πάρετε και να τον πετάξετε στο σκότος το εξώτερο· διότι πολλοί είναι οι κλητοί (οι καλεσμένοι), λίγοι όμως οι εκλεκτοί». Βλέπεις πως λέγει να συγκεντρωθούν στους γάμους όσοι αλλάζουν τρόπο ζωής, ενώ όσοι διατηρούν την πονηρία ή κάποια κακία, κι αν ακόμη εισελθουν, λέγει να εκβληθούν πάλι με αισχύνη από τους αγγέλους, τους οποίους καλεί και διακόνους;
Αυτοί λοιπόν που παρακάθονται στους γάμους είναι οι άγιοι. Αυτός που δεν έχει ένδυμα γάμου, γνωρίζω ότι σκέπτονται μερικοί ότι είναι εκείνοι που κατασπιλώνουν τα σώματά τους στην πορνεία μόνο, στην μοιχεία και τους φόνους. Αλλά δεν συμβαίνει αυτό, δεν είναι δυνατόν· διότι μολυσμένο λέγει τον καθένα που κυριαρχείται από οποιοδήποτε πάθος ή κακία. Και ότι είναι αληθινό αυτό, άκουε τον Παύλο που λέγει· «μη πλανάσθε, ούτε οι πόρνοι, ούτε οι μοιχοί, ούτε οι μαλθακοί (θηλυπρεπείς), ούτε οι αρσενοκοίτες, ούτε οι κλέπτες, ούτε οι πλεονέκτες, που είναι βεβαίως και ειδωλολάτρες, ούτε οι μέθυσοι, ούτε οι υβριστές», και προσθέτω ούτε όσοι μισούν κάποιον αδελφό ή έχουν φθόνο «θα κληρονομήσουν την βασιλεία του Θεού», ούτε έχουν μερίδιο στην ευφροσύνη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Βλέπεις πως κάθε πονηρία και αμαρτία μολύνει το ένδυμα της ψυχής κι εμάς μας εκβάλλει από την βασιλεία;