1. Μονή Ιβήρων.
Επιτραχήλιο Αρχιεπισκόπου Γαλακτίωνος, 1672 (λεπτομέρεια, 15x22 εκ.)
.
.
2. Μονή Διονυσίου.
Φορητή εικόνα Γέννησης με διακοσμητικό πλαίσιο από φίλντισι, τέλος 18ου αι. (λεπτομέρεια, 10,5x12,0 εκ.)
.
.
3. Μονή Καρακάλλου.
Τοιχογραφία στον Κοιμητηριακό ναό, 1768
.
.
4. Μονή Χελανδαρίου.
Φορητή εικόνα της Παναγίας στο τέμπλο του Καθολικού. Οίκος Η΄ του Ακαθίστου Ύμνου (λεπτομέρεια, 13x22 εκ.)
.
.
5. Μονή Σιμωνόπετρας.
Σφραγίδα έτους 1852, σε χρήση ως σήμερα.
.
.
6. Μονή Σιμωνόπετρας.
Αποτύπωμα σφραγίδας έτους 1801.
.
.
7. Καρυές, Σκήτη Αγίου Ανδρέα - «Σεράι», Μονής Βατοπεδίου.
Φορητή εικόνα τέμπλου Παρεκκλησίου Αγίου Ιννοκεντίου, διαστ. 0,93x0,31 μ., 1880 μ.Χ. (λεπτομέρεια)
.
.
8. Καρυές, Σκήτη Αγίου Ανδρέα - «Σεράι», Μονής Βατοπεδίου.
Τοιχογραφία Κυριακού, τέλη 19ου αι. (λεπτομέρεια)
.
.
(συνεχίζεται)
...δυστυχῶς τὸ ἀντικολλυβαδικό πνεῦμα,
ΑπάντησηΔιαγραφήκυρίαρχο ὄχι μόνον στὴν Ἀθωνική πολιτεία, παραμονές τοῦ μεγάλου ξεσηκωμοῦ τοῦ Γένους,
ἀλλά καὶ στὸν ...οἰκουμενικό ἑλληνισμό, τὴν δ ι α σ π ο ρ ά,
ποὺ ἐξαπλώθηκε καὶ πρός τὴν Δύση, κυρίως μετά τὴν πτώση τῆς βασιλεύουσας
καὶ ὁ ὀποῖος, σὺν τῷ χρόνῳ,
ἐπιρρεάζεται ἀπὸ τὴν περιβάλλουσα ἀτμόσφαιρα τῶν δυτικῶν μεγαλουπόλεων
(ὅπου καὶ μεγαλούργησε
στὰ ο ἰ κ ο ν ο μ ι κ ά
καὶ οἱ ὁποῖες...κολυμποὺσαν, περήφανα,
στὴν κοσμική χλιδή, ποὺ ἀπέκτησαν
σκυλεύοντας τὴν Ρωμανία μας, ἀλλά καὶ τίς ἀπανταχοῦ ἀποικίες τους...)
καὶ ἔφερε κάμποσους πικρούς
-καὶ μὴ ἀναμενόμενους- καρπούς
ἀφοῦ,
ὅλη αὐτή ἡ σ υ ν ά φ ε ι α
μὲ τοὺς βατικάνειους καὶ τοὺς διαμαρτυρόμενους...
ψευδαδελφούς,
ἀ λ λ ο ί ω σ ε,
ἀρχῆς γενομένης,
ἀπὸ τὸν τρομερό κι ἀλλοπρόσαλλο 18ο αἰῶνα
τὸ πνεῦμα τῶν ἐπιφανέστερων
γόνων τοῦ γένους μας
καὶ ἀπό ἐκεῖ ξεχύθηκε σὲ μεγάλο μέρος τοῦ λαοῦ, ποὺ καθῶς ἔβλεπαν τὸ Ὀθωμανικό θηρίο
γ ε ρ α σ μ έ ν ο
καὶ στριμωγμένο ἀνάμεσα στίς
μεγάλες δυνάμεις, ποὺ οὐσιαστικά πλέον, τὸ διαφέντευαν οἰκονομικά,
ἄρχισαν νὰ ζοῦν μὲ κάποια χλιαρότητα τὴν πίστη τους
ἐλπίζοντας πὼς μὲ τὴν οἱκονομική ἀνάπτυξη, ποὺ τοὺς ἐπέτρεπε νὰ ἐξαγοράζουν τοὺς φιλοχρήματους πασᾶδες θὰ λύνονταν ὅλα τους τὰ προβλήματα
κι αὐτό ἔφερε μιὰν ἐκκοσμίκευση, που ἔφτασε μέχρι καὶ τὸν Ἄθωνα
καὶ, φυσκά ἀποτυπώθηκε καὶ στίς τέχνες -ἅρα καὶ στὴν ἁγιογραφία- τῆς ἐποχῆς...
χωρίς αὐτό φυσικά νὰ ἀφαιρεῖ
τὸ παραμικρό
ἀπὸ τὴν ἁγιαστική δύναμη·
τῶν εἰκόνων
ἁπλά, κάνει τὸ ἔργο τῶν σύγχρονων ἁγιογράφων μία περίπλοκη ὑπόθεση
ἀφοῦ ἡ σωστή ἐπιλογή προτύπων
ἀπὸ τὴν τεράστια δεξαμενή,
τῶν ἐκδόσεων λευκωμάτων,
ἀλλά καὶ τοῦ διαδικτύου
θέλει περισσή γνώση
κι ἐξασκημένη ματιά
ἀλλά πάνω ἀπ’ ὅλα,
δ ι ά κ ρ ι σ η...!