Τι γνωρίζουμε για το Ιράν; Σίγουρα ότι πρόκειται για τη σύγχρονη Περσία, τον μεγάλο εχθρό της αρχαίας Ελλάδας. Την αυτοκρατορία που πολέμησε ο Λεωνίδας με τους 300 Σπαρτιάτες στις Θερμοπύλες και κατέκτησε ενάμισι αιώνα αργότερα ο Μέγας Αλέξανδρος. Έκτοτε υπάρχει ένα μεγάλο κενό, όχι βέβαια στην ιστορία του Ιράν αλλά στη δική μας γνώση της.
Οπότε ας κάνουμε ένα τεράστιο άλμα προς την εποχή του φιλοαμερικανού μονάρχη, του Σάχη, ο οποίος κυβέρνησε τη χώρα – με κοσμοπολίτικη μάλιστα προσέγγιση – μέχρι την ισλαμική επανάσταση του 1979. Όμως κι αυτό είναι παλιά ιστορία. Αυτό που μας καίει είναι ότι εδώ και σαράντα χρόνια, το Ιράν έχει εξελιχτεί σε ένα θεοκρατικό καθεστώς. Ένα φονταμενταλιστικό – όπως πιστεύουν πολλοί – Ισλάμ με τεράστια δύναμη και αστείρευτα αποθέματα πετρελαίου. Κι εδώ είναι που η πραγματικότητα αρχίζει να μπλέκεται με το μύθο που αναπαράγουν πολλά μέσα τύπου Fox News σε όλο τον κόσμο.
Το Ιράν απαγορεύει κάθε άλλη θρησκεία πέρα από το Ισλάμ; Όχι φυσικά – η ορθόδοξη εκκλησία στην κεντρικότερη πλατεία της Τεχεράνης λειτουργεί κανονικά. Είναι όλοι τους φανατικοί Μουσουλμάνοι; Καμία σχέση; Πιστοί ναι, φανατικοί όχι. Είναι μία μουσουλμανική δικτατορία στην οποία οι γυναίκες δεν έχουν δικαιώματα, φοράνε μπούρκες, τις καταπιέζουν και τις δέρνουν οι άντρες τους και αν τους απατήσουν τις λιθοβολούν; Όχι.
Οι γυναίκες ακολουθούν μεν ένα συγκεκριμένο ενδυματολογικό κώδικα (καμία σχέση με μπούρκα) σε δημόσιους χώρους, όμως σπουδάζουν, εργάζονται και έχουν τα ίδια ακριβώς συνταγματικά δικαιώματα με τους άντρες. Αν – λέμε τώρα – κάποιος τυγχάνει υποστηρικτής του πορτοκαλή Προέδρου Τραμπ, θα έχει καταχωρίσει το Ιράν ως χώρα – εχθρό της δύσης. Τρομοκράτες, ή τουλάχιστον εκπαιδευτές και χορηγούς τρομοκρατών. Ένα κακό σπυρί που πρέπει να σπάσει. Σπυρί με εκατομμύρια βαρέλια πετρέλαιο από κάτω, να θυμίσουμε.
Δεν είμαι ιρανολόγος και ομολογώ ότι δεν έχω τις γνώσεις για γεωπολιτικές αναλύσεις. Ένας ταξιδιώτης είμαι που λυπάται για την εικόνα που διατηρεί προς τα έξω η χώρα που για μένα υπήρξε η πιο φιλική από όσες έχω επισκεφτεί όλα αυτά τα χρόνια. «Μα είναι δυνατόν, μια χώρα που την κυβερνούν μουλάδες να είναι φιλική»; Εύλογο ερώτημα. Θα προσπαθήσω να απαντήσω μέσα από την προσωπική, ταξιδιωτική μου εμπειρία από το 2008 και ίσως να διαλύσω κάποια στερεότυπα που κυκλοφορούν για τη χώρα. Και δεδομένου ότι όλα αλλάζουν – αργά μεν αλλά σταθερά – σε όλο τον κόσμο, επιφυλάσσομαι να επανέλθω στο θέμα τον Μάρτιο, όταν θα ξαναβρισκόμαστε εκεί. Εκτός και αν ο κ. Τραμπ έχει άλλη άποψη…
Στην ερώτηση «ποια είναι η πιο φιλόξενη χώρα που έχεις επισκεφτεί», αβίαστα μου βγαίνει το Ιράν. Από την ημέρα που φτάσαμε θυμάμαι στην Ταμπρίζ (Ταυρίδα) και για τρεις εβδομάδες μέχρι να περάσουμε στο Πακιστάν, κάθε μέρα γνωρίζαμε κι διαφορετικούς ανθρώπους που μας καλούσαν για φαγητό ή για να μας φιλοξενήσουν στα σπίτια τους. Μου έτυχε να οδηγώ και να με φωνάζουν για φαγητό. Μου έφεραν φαγητό στο τιμόνι!
Σε ένα ορεινό χωριό στα Όρη Αλμπόρτζ μας φιλοξένησαν στο σπίτι τους ένα αξέχαστο βράδυ και γίναμε φίλοι χωρίς να μιλούν λέξη αγγλικά, ούτε εμείς φαρσί. Όλοι, μα όλοι όσοι γνωρίσαμε, ήθελαν πάντα να προσφέρουν κάτι. Χωρίς αντάλλαγμα. Λάθος: με αντάλλαγμα την επικοινωνία με έναν ξένο, να μάθουν κάτι που έρχεται από έξω.
Όταν τους λες «γιουνάνι» (Έλληνας), πάντα θα βρουν μια καλή κουβέντα να σου πουν. Μας σέβονται και μας αγαπούν ως λαό.
Το πρώτο που σε ρωτάει ο Ιρανός είναι από πού είσαι φυσικά. Όταν τους λες «γιουνάνι» (Έλληνας), πάντα θα βρουν μια καλή κουβέντα να σου πουν. Μας σέβονται και μας αγαπούν ως λαό, όχι μόνο επειδή είμαστε απόγονοι του Λεωνίδα και του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αλλά και επειδή αναγνωρίζουν ότι έχουμε κοινά σημεία στις κουλτούρες μας.
Το δεύτερο που σε ρωτούν – κυρίως νέοι άνθρωποι – είναι: «πώς σας φαίνεται το Ιράν και τι πιστεύουν στη χώρα σας για εμάς;». Ήταν διάχυτη η περιέργεια όσων ανθρώπων γνωρίσαμε να μάθουν πώς τους βλέπουν στο εξωτερικό, προφανώς γιατί γνωρίζουν ότι η χώρα δεν έχει καλό όνομα στη διεθνή κοινή γνώμη.
Στα πρακτικά τώρα: τι περιορισμούς έχει ένας ταξιδιώτης που επισκέπτεται το Ιράν; Πρώτον και κυριότερο, οι κυρίες πρέπει να έχετε καλυμμένα τα μαλλιά και τα άκρα σας. Μία απλή, χρωματιστή μαντήλα αρκεί, ενώ αν φοράτε παντελόνι – ειδικά στενό – χρειάζεται να καλύψετε τις οπίσθιες καμπύλες με ένα απλό φόρεμα. Όχι αμάνικα ή κοντομάνικα, όχι ντεκολτέ. Όλος αυτός ο ενδυματολογικός κώδικας λέγεται hijab και ισχύει για κορίτσια άνω των 12-13 ετών (από την εποχή της εμμηνόρροιας) και χαλαρώνει για ηλικιωμένες άνω των 65-70. Ο κώδικας ισχύει μόνο εκτός σπιτιού.
Δεύτερον, ξεχάστε το αλκοόλ. Αν ταξιδέψετε με αυτοκίνητο μην διακινδυνεύσετε να μεταφέρετε μπουκάλια με οινοπνευματώδη στη χώρα: απαγορεύεται και για τελωνειακούς λόγους όπως σε κάθε χώρα εξάλλου.
Η ομοφυλοφιλία – αν και ευρέως διαδεδομένη όπως παντού – είναι παράνομη.
Τρίτον, ξεχάστε χορούς και τραγούδια. Η εθνική ψυχαγωγία των Ιρανών – ακόμη και τα βράδια – είναι το πικ νικ. Δεν θα πιστεύετε πόσοι άνθρωποι, ζευγάρια, φίλοι ή οικογένειες, βγαίνουν στα πάρκα κάθε βράδυ μέχρι μετά τα μεσάνυχτα. Η ομοφυλοφιλία – αν και ευρέως διαδεδομένη όπως παντού – είναι παράνομη.
Το διαδίκτυο είναι ελεγχόμενο. Το 2008 είχαμε πρόσβαση σε Google και κοινωνικά δίκτυα αλλά διάβασα ότι από το 2016 το Facebook/Instagram απαγορεύτηκε. Θα το επιβεβαιώσουμε αυτό όταν ξαναμπούμε όπως και τι κόλπα κάνουν οι ντόπιοι με VPN για να ξεγελάσουν το σύστημα.
Να κάνω εδώ μία παρένθεση και να ξεδιαλύνω μερικά πράγματα για το θεοκρατικό σύστημα του Ιράν. Το πολίτευμα της χώρας είναι Ισλαμική Δημοκρατία σύμφωνα με το σύνταγμα του 1979. Τι σημαίνει αυτό; Ότι είναι κοινοβουλευτική δημοκρατία προεδρικού τύπου. Δηλαδή ο Πρόεδρος και τα μέλη του κοινοβουλίου είναι εκλέξιμα. Υπάρχει αντιπολίτευση και θεωρητικά οι πολιτικές του Προέδρου υφίστανται κριτική, αν και η ελευθερία του Τύπου είναι με πολλά εισαγωγικά, δηλαδή ελεγχόμενη. Ο ανώτατος ηγέτης διατηρεί υπερεξουσίες στη λειτουργία του πολιτεύματος και των θεσμών.
Φανταστείτε να είχαμε στην Ελλάδα τον Αρχιεπίσκοπο για Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αυτό ήταν ο Χομεϊνί και είναι ο Αλί Χαμενεΐ: μία αδιαπραγμάτευτη φιγούρα που δεν εκλέγεται από το λαό και δεν μπορείς να κρίνεις δημοσίως. Δεδομένου όμως ότι είναι θρησκευτικός και πνευματικός ηγέτης, ένα μεγάλο μέρος του Ιράν – κυρίως άνθρωποι μεγάλης ηλικίας από την επαρχία – εξακολουθούν να τον σέβονται.
Το σύνταγμα της χώρας περιλαμβάνει στοιχεία του Κορανίου, δηλαδή της Σαρίας, και αυτό συνεπάγεται καταπίεση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Αντίθετα, οι νέοι και οι άνθρωποι των πόλεων, θέλουν εδώ και χρόνια να αλλάξει το καθεστώς. Το 2009 λίγο έλειψε να το πετύχουν ενώ πριν από λίγες μέρες, μετά την τραγική πτώση του Ουκρανικού αεροπλάνου από ιρανικό πύραυλο, κάποιοι νέοι βγήκαν στους δρόμους με συνθήματα κατά του Ανώτατου Ηγέτη.
Το σύνταγμα της χώρας περιλαμβάνει στοιχεία του Κορανίου, δηλαδή της Σαρίας, και αυτό συνεπάγεται καταπίεση των ανθρώπινων δικαιωμάτων τουλάχιστον για τα δυτικά πρότυπα. Σκεφτείτε να συνέβαινε το ίδιο στην Ελλάδα, δηλαδή να ίσχυαν οι κανόνες του Ευαγγελίου στο σύνταγμα. Συνέβαινε, αν το καλοσκεφτείτε μέχρι τη δεκαετία του ’80 που επιτράπηκε ο πολιτικός γάμος και καταργήθηκε το αδίκημα της μοιχείας.
Στο Ιράν, αυτό σημαίνει ότι, πέρα από τον ενδυματολογικό κώδικα των γυναικών, απαγορεύεται το σεξ και η σύναψη πλατωνικών έστω σχέσεων (δημόσια τουλάχιστον) μεταξύ αντρών – γυναικών πριν το γάμο. Ο αστυνομικός δηλαδή έχει το δικαίωμα να σταματήσει ένα ζευγάρι στο δρόμο που περπατά μαζί και να τους ελέγξει αν είναι παντρεμένοι. Αν δεν είναι, μπορεί να έχουν πρόβλημα – δηλαδή να συλληφθούν. Αυτός ο περιορισμός δεν ισχύει για ξένα ζευγάρια.
Αλλόθρησκος δεν επιτρέπεται να παντρευτεί Μουσουλμάνο, όπως δεν μπορούσε και στην Ελλάδα κάποτε.
Διόλου τυχαία, υπάρχουν κρυφά ξενοδοχεία στις πόλεις για να συνευρίσκονται τα ζευγάρια. Επίσης, αλλόθρησκος δεν επιτρέπεται να παντρευτεί Μουσουλμάνο, όπως δεν μπορούσε και στην Ελλάδα κάποτε, επειδή δεν αναγνωρίζεται ο πολιτικός γάμος.
Θα σας αναφέρω τώρα κάποια πραγματικά γεγονότα που θα σας δώσουν μία πιο μεστή ιδέα της χώρας: Έχω φίλο Έλληνα που εργαζόταν για χρόνια σε μεγάλη εταιρία στην Τεχεράνη. Ερωτεύτηκε Ιρανή και για να την παντρευτεί επίσημα ώστε να μπορούν να επισκέπτονται τους γονείς της, έπρεπε να βαφτιστεί Μουσουλμάνος. Και το έκανε. Και καλά έκανε για χάρη του έρωτα ο άνθρωπος από τη στιγμή που ήταν πρακτικά άθεος.
Αδερφή άλλου Έλληνα φίλου στην Τεχεράνη, συνελήφθη χωρίς μαντήλα σε δημόσιο χώρο. Και δεύτερη φορά. Την τρίτη, τη συνέλαβαν και η τιμωρία ήταν δέκα ραπίσματα. Μας περιέγραψαν τη διαδικασία της μεσαιωνικού τύπου τιμωρίας. Γυναίκα με ειδικό ραβδί σε απομονωμένο δωμάτιο ανέλαβε να εκτελέσει την τιμωρία. Δέκα ξυλιές στον 21ο αιώνα. Η Ελληνίδα είπε ότι η άλλη κοπέλα της ζητούσε συγγνώμη κάθε φορά που τη χτυπούσε, με πολύ συγκεκριμένη δύναμη, όση ήταν υποχρεωμένη να ασκήσει από το νόμο σε συγκεκριμένο σημείο στην πλάτη. Η ίδια έφυγε και ζει στην Αθήνα. Δεν επέστρεψε ποτέ, απ’ όσο γνωρίζω.
Σε σπίτι διπλωματών στην Τεχεράνη νιώσαμε ότι οι μοντέρνοι Ιρανοί ζουν διπλή ζωή. Οι γυναίκες είναι ντυμένες ευρωπαϊκά ενώ το αλκοόλ και η μουσική δεν λείπουν. «Μόνο που πρέπει να κλείνουμε τις περσίδες μην μας δει κάποιος και μας καρφώσει και όταν βγαίνουμε έξω να καλύπτουμε τα μαλλιά μας. Δεν αντέχω άλλο αυτήν την υποκρισία», μας είπε Ιρανή φίλη. Στο δρόμο, εν έτει 2008, να προσθέσω ότι έβλεπες εξαιρετικά ντυμένες γυναίκες με τα αυτοκίνητά τους και τη μαντήλα να αφήνει μία τούφα μαλλί μπροστά φλερτάροντας με την παρανομία.
Σε μία μικρή πόλη του Ιράν γνωρίσαμε κάτι φοιτητές και μας κάλεσαν σπίτι τους. Αγόρια όλοι σε ένα διαμέρισμα. Οι δύο ήταν γκέι. Μας υποδέχτηκαν εγκάρδια και το πρώτο που μου ζήτησαν ήταν να τους εξηγήσω μία φράση του Αριστοτέλη, τον οποίο μελετούσαν συστηματικά. Μας έκαναν το τραπέζι – εν έτει 2008 ήταν αυτό – και αρχίσαμε να μιλάμε για πολιτικά. Μου έδειξαν μία φωτογραφία από την είσοδο του πανεπιστημίου τους, όπου οι αρχές είχαν βάψει μία εβραϊκή και μία αμερικανική σημαία. «Γιατί θα πρέπει να πατάμε τη σημαία ενός άλλου λαού κάθε μέρα;», μου είπαν, προσθέτοντας ότι έκαναν ελιγμό για να περάσουν από το πλάι. Ήταν ιδιαίτερα ανοιχτοί στο να κρίνουν το σύστημα, την κυβέρνηση, ακόμη και τον Χαμενεΐ. «Τι θα του λέγατε αν τον είχαμε εδώ ανάμεσά μας;», ρώτησα. «Γιατί δεν πεθαίνεις τώρα;» ήταν η απάντηση με μια φωνή.
Ως ταξιδιώτης πάντα θεωρώ το Ιράν μία από τις ασφαλέστερες χώρες του κόσμου, τελεία και παύλα. Νιώθω ότι μπορώ να αφήσω το αυτοκίνητο ξεκλείδωτο και ότι δεν θα το πειράξει κανείς. Στο Ιράν κοιμόμασταν το 2008 σε πάρκα και λούνα παρκ. Ποτέ δεν μας ενόχλησε κανείς. Ένα βράδυ μόνο, μετά τα μεσάνυχτα, ήρθε να μας κάνει έλεγχο η αστυνομία. Μέναμε σε ένα πάρκινγκ κεντρικό. Αφού μου ζήτησε τρεις φορές συγγνώμη, είδε τα διαβατήρια και μας άφησε. Όταν τον ρώτησα αν ήταν πρόβλημα που μέναμε εκεί μου είπε σε σπαστά αγγλικά: «κανένα πρόβλημα. Το Ιράν είναι ασφαλές, δεν έχει τρομοκράτες. Άλλοι είναι οι τρομοκράτες, η Χεζμπολάχ». Μου έκανε μεγάλη εντύπωση.
Τέλος, εμπιστεύομαι απόλυτα τις αρχές, αστυνομία, τελωνείο κτλ. πιστεύοντας ότι δεν θα πειράξουν χωρίς λόγο έναν ταξιδιώτη. Βέβαια, είναι πρόσφατη η ιστορία με το ζευγάρι από την Αυστραλία που συνελήφθη επειδή πετούσε drone. Μία ανάλογη ιστορία έζησαν γνωστοί μας Γερμανοί που τους έπιασαν κοντά σε ένα πυρηνικό εργοστάσιο και τους κατηγόρησαν για κατασκοπεία. Έμειναν κάποιες μέρες κρατούμενοι σε ξενοδοχείο και μετά τους άφησαν. Θέλει προσοχή αλλά αν δεν κάνεις πονηρές κινήσεις δεν έχεις να φοβηθείς τίποτε.
Θα κλείσω με το εξής: θα ήθελα με όλη μου την καρδιά το Ιράν να ξανακάνει τη δική του επανάσταση και να γίνει μια φιλελεύθερη δημοκρατία για πρώτη φορά στην ιστορία της. Και δεν το λέω αυτό ως Χριστιανός (που δεν είμαι), ούτε ως άθεος (που μάλλον είμαι), αλλά σαν πολίτης του κόσμου. Να είστε σίγουροι ότι οι νέοι άνθρωποι θα επιχειρήσουν και πάλι μία ανατροπή ή έστω εκδημοκρατισμό του καθεστώτος αλλά θα είναι πολύ δύσκολο να το πετύχουν χωρίς εξωτερική βοήθεια. Δεν έχουν μόνο να τα βάλουν με τους Αγιατολάχ, αλλά και με τους εκατομμύρια, συντηρητικούς πιστούς της επαρχίας που τους ακολουθούν.
Οι φωτογραφίες είναι του Άκη Τεμπερίδη και της Βούλας Νέτου.
Ενδιαφέρον και ψιλογνωστά αυτά. Απλά δεν είμαι και πολύ βέβαιος ότι έχω και καμιά φαγούρα πώς σκέφτεται για το Ιράν ένας "πολίτης του κόσμου". Τι όρος κι αυτός, μάλλον είναι παλιό το κείμενο, μερικών ετών. Πλέον ακούγεται σαν ανέκδοτο όσο κι αν πολλοί επιμένουν να τον χρησιμοποιούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεταξύ ημών των χριστιανών υπάρχουν δύο τάσεις που μπορώ να δω. Αυτοί που θεωρούν το Ισλάμ το βασικό κακό, και ως εκ τούτου είναι διατεθειμένοι να συνεργαστούν με τους φιλελέδες και να καταπιούν (ή και να υποστηρίξουν ενεργά) εξελίξεις όπως να "παντρεύονται" οι γκέουλες, να μεγαλώνουν παιδιά, να κυκλοφορούμε όλοι και όλες τσίτσιδοι, γενικότερη φιλελέδικη διάλυση των πάντων φτάνει να πολεμηθεί το Ισλάμ. Και οι άλλοι που εκτιμούν τη "συντηρητική" ηθική του Ισλάμ, που παρατηρούν ότι έχει κοινά με την ηθική των γιαγιάδων μας, όταν προφανώς ήταν περισσότερο κατά φύσιν και οι χριστιανικές κοινωνίες. Και κάπως θεωρούν το Ισλάμ προτιμότερο σε σχέση με τη φιλελέ διάλυση των πάντων.
Το ζήτημα για μένα δεν είναι ποια πλάνη είναι προτιμότερη. Το ζήτημα είναι τι απ' τα ανθρώπινα θα χρησιμοποιήσει ο Θεός και πώς για να γεμίσει περισσότερο τον Παράδεισο. Ο φιλελές ή ο μουσουλμάνος είναι πιο δεκτικός και πιο κοντά να ανακαλύψει την Ανάσταση του Κυρίου; Ε, και πού θέλετε να ξέρω εγώ;!
Να κάνω έναν παραλληλισμό; Τον πρώτο, το δεύτερο αιώνα μετά Χριστόν, ποιος ήτανε πιο κοντά στο να γίνει χριστιανός; Ο κοσμοπολίτης ελληνοθρεμμένος της Αλεξάνδρειας (που είχε προ πολλού αρνηθεί τους θεούς του Ολύμπου, εννοείται αυτό κι όποιος δεν το καταλαβαίνει, να του πείτε ότι το είπα εγώ!). Ή ο ζηλωτής ισραηλίτης; Η απάντηση είναι ότι κι απ' τους δύο εν τέλει "στρατολόγησε" ο Θεός με τον τρόπο που Αυτός γνωρίζει, κι απ' τις δύο κατηγορίες έχουμε αγίους και μάλιστα μεγίστους.
Εγώ να πω την αλήθεια, στη διεστραμμένη φαντασία μου πολύ θα το ήθελα να σφαχτούν οι φιλελέδες με τα μουσλίμια μεταξύ τους, να αλληλοεξουδετερωθούν και να μείνουμε εμείς. Αλλά ο Θεός έχει το σχέδιό Του, εμείς υπομονή αλλά και ετοιμότητα γιατί είναι γνωστό ότι κάποια στιγμή δε θα μας σηκώνει ο κόσμος και θα χρειαστεί να πάρουμε τις ερημιές. Όχι ακόμα, αλλά ας το ξέρουμε ότι θα γίνει, ας το ξέρουμε ότι με όρους του κόσμου θα "χάσουμε" κάποτε "οριστικά" - πριν νικήσουμε οριστικά με όρους του Θεού. Και να μην ονειρευόμαστε Βασιλεία του Θεού επί της Γης όπως μερικοί προτεστάντες.
Άντε πολλά έγραψα πρωί πρωί, καλημέρα φίλοι.
Άθεος δεν είσαι φλό... Είσαι πολύ πιστός στην ιδεοληψία και την αμάθεια, όσο και αν καγχαζεις για το αντίθετο... Είσαι πιστότατος στο σκοτάδι του μυαλού και τής καρδιάς σου... Αυτός είναι ο Θεός σου και συ πιστότατος ακολουθείς με πείσμα την θρησκεία σου αυτοεξευτελιζόμενος, εχθρός της ψυχής σου και λάτρης του κ@@@@ σου απ' ότι φαίνεσαι...
ΑπάντησηΔιαγραφή...διαμετρικά αντίθετα μεταξύ τους Ισλάμ καὶ φιλελεδισμός,
ΑπάντησηΔιαγραφήσυναντιώνται ἀναπάντεχα,
στό θέμα τοῦ χαϊδέματος τῶν σαρκικῶν παθῶν,
με τὴν διαφορά πὼς στὸ Ισλάμ
πολλά γίνονται στά κρυφά*,
ἐνῶ ὁ φιλελές, θεωρεῖ τὴν κάθε ξετσιπωσιά και διαστροφή,
ἐπισήμως, τιμή του καὶ καμάρι του...
⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖⏖
* ἐφόσον τὸ πλύσιμο τοῦ σώματος καθε νεκροῦ μουσουλμάνου πιστεύεται ὅτι ἐξαλείφει ὅλα του τὰ ἁμαρτήματα ...
..