Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2022

Ελληνισμός και Χριστιανισμός, η συνάντηση


Ο ορθόδοξος χριστιανισμός διαμορφώθηκε μετά από μακρόχρονη αντι-παράθεση-αλληλοδιείσδυση με την ελληνική σκέψη και κατηγορίες. Πρόκειται γα τη χριστιανική εκδοχή που βρίσκεται πλησιέστερα στην ελληνική αντίληψη: Άρνηση του παπικού ολοκληρωτισμού και του “ιουδαϊκού” προτεσταντισμού, σημασία που αποδίδεται στην τριαδικότητα, στην Παναγία (από κοινού με τον καθολικισμό), στους Αγίους (ας μη ξεχνάμε ότι οι Απόστολοι τελικώς κατέληξαν να είναι δώδεκα), απόρριψη της λογικής του Καθαρτηρίου και διάκριση μεταξύ θεϊκής ουσίας και θεϊκών ενεργά..

Επί πλέον η Ορθόδοξη εκκλησία 6α κρατήσει, ακόμα και μέσα στο αυτοκρατορικό βυζαντινό κράτος, κάτι από το δημοκρατικό και αντιολοκληρωτικό πνεύμα του αρχαίου ελληνισμού Αυτό μαρτυρεί η μετάφραση του Ευαγγελίου σε άλλες γλώσσες, η αυτονόμηση των εκκλησιών, οι ατελείωτες δογματικές διαμάχες και αιρέσεις, η αδυναμία να συγκροτηθεί ένα ιεραρχικό σύστημα αντίστοιχο με το Παπικό. Ως προς αυτό, η Ρώμη θα κληρονομήσει τη ρωμαϊκή συγκεντρική παράδοση, ενώ η Ορθοδοξία κατ από την ελληνική και ελληνιστικη αναρχία” .

Και αν πάμε ακόμα πάρα πέρα, η ορθοδοξία θα αποδειχθεί η λιγότερο προσαρμοσμένη στο ωφελιμιστικό πνεύμα της “προόδου” τω. νεώτερων χρόνων, πράγμα που εξηγεί εν πολλοίς την “καθυστέρηση’ του ορθοδόξου κόσμου έναντι του άλλου άκρου, του καπιταλιστικού κοσμου, του οποίου η ιδεολογία είναι η πλέον προσαρμοσμένη στο πνεύμα του προτεσταντισμού (όπως όλο γνωρίζουμε από τον Μαξ Βέμπερ κα. μετά), αλλά και του ιουδαϊσμού (η “μεταρρύθμιση” στόχευε εν πολλοίς στη. επιστροφή στον αρχέγονο ιουδαιο-χριστιανισμό και τον ιουδαϊσμό της Παλαιάς Διαθήκης, εξ ου και η έντονη προσκόλληση των προτεσταντών στη Βίβλο).

Αυτή η “καθυστέρηση” της ορθοδοξίας έναντι του πνεύματος της νοησιαρχίας και της αποδοτικότητας καταδεικνύει ασφαλέστατα τον ισχυρότατο επηρεασμό της από το πνεύμα του ελληνικού και ελληνιστικού κοσμου, όπου η γνώση και η επιστήμη δεν μπαίνουν στην υπηρεσία της τεχνολογίας και όπου η “θέαση” του κοσμου παραμένει το υψηλότερο αγαθό. Θα λέγαμε κάτι το αντίστοιχο με την “ησυχία” των Πατέρων και του Γρηγόριου Παλαμά.

 Κατεβάστε το ΔΩΡΕΑΝ PDF

8 σχόλια:

  1. "Οι Απόστολοι τελικά ήταν δώδεκα"

    Δηλαδή τί θές νά πείς ρε φίλε ?

    Απο το περιοδικό ΑΡΔΗΝ του Καραμπελιά . Η μελέτη είναι κοινωνιολογική και οχι εκκλησιολογική . Βλέπει τα εξωτερικά κοινωνιολογικά χαρακτηριστικά και όχι το θεολογικό και εκκλησιολογικό περιεχόμενο .

    Το ερώτημα θα πρέπει νά τεθεί ανάποδα : Γιατί οι θεοί του Ολύμπου ήταν δώδεκα ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κουίζ πρός κάθε καλοπροαίρετο !
      Γιατί οι θεοί του Ολόμπου ήταν δώδεκα !

      Διαγραφή
  2. 12 φυλές τού Ισραήλ...

    από τα 11 παιδιά του Ιακώβ-Ισραήλ
    (έγιναν γενάρχες... και οι δύο γιοί
    τού Ιωσήφ...)

    διοικούμενες, από το σύνολο
    των εχόντων την ηλικία,
    να λάβουν μέρος στην άμυνα,
    απέναντι στούς ειδωλολάτρες...
    (εκκλησία τού δήμου...συμβούλιο...)

    έχοντας σαν αρχιστράτηγο, τον
    οριζόμενο και αναδεικνυόμενο
    από τον Θεό, Κ ρ ι τ ή ...
    κατά την περιπτωση και ανάγκη...


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει η συμπάθεια σε κάποιους αριθμούς απο τον αρχαίο κόσμο , μέ χαρακτηριστικότερο αυτό που λέτε , τις δώδεκα φυλές του Ισραήλ . Η Παλαιά Διαθήκη είναι και ένα ιστορικό βιβλίο και είναι ακόμα και κοσμικά αποδεκτό , άν και όχι απόλυτα , οτι η ζωή σρχισε στον χώρο της Μεσοποταμίας . Όλος ο κόσμος έφερε τις κοινές μνήμες και οι θρησκευτικές δοξασίες ταξίδευαν . Γιατί νά μήν δεχτούμε οτι ήταν προγενέστερος ο συμβολισμός του αριθμού 12 απο το δωδεκάθεο και νά δεχτούμε το αντίθετο , οτι το δωδεκάθεο δημιούργησε τον συμβολισμό ?

      12 φυλές του Ισραήλ , 12 θεοί του Ολύμπου , 12 Απόστολοι !

      Σε κάποιους αριθμούς η βελόνα κολλάει . Γιατί δεν κολλά στο 11 ή 13 ούτε κάν στο 10 ! 1-3-6-9-12 ! Λές και υπάρχει κάποια αρμονία στους αριθμούς ! Ίσως οι μαθηματικοί γνωρίζουν περισσότερα . Μέσα στην εκκλησία μονίμως ακούμε κάποιους αριθμούς επίμονα .





      Διαγραφή
    2. Ά ! Ναί ! Οι εντολές είναι 10 ! Λές και πρόκειται για κάποια κολόνα !

      Το κομποσχοίνι είναι τριακοσάρι , δεν γίνεται νά είναι διακοσάρι ! Ακούμε και για 3.000 μετάνοιες ,όχι για 1.500 !

      Οι μετάνοιες και τα κύριε ελέησον είναι 40 ! Σαρανταήμερο , σαρανταλείτουργο , σαρακοστή , σαράντα χρόνια στην έρημο.... κάτι γίνεται !

      Η Πεντηκοστή έχει την δική της μοναδική θέση !

      Γνωρίζουμε οτι στην μουσική οι αριθμοί έχουν αρμονία !

      Διαγραφή
    3. Θεωρώ οτι ο κ. Καραμπελιάς είναι άνθρωπος καλής προαιρέσεως . Απλά κάποιες διορθώσεις κάνουμε . Άλλωστε για νά χαρακτηρίζεται κανείς αιρετικός πρέπει εμμονικά , εγωιστικά και αλαζονικά νά έχει αποκρυσταλλώσει την πλάνη του .
      Πρέπει όλοι μέ ταπείνωση νά έχουμε πνεύμα μαθητείας . Κάποιος που θεωρείται ορθόδοξος , άν έχει αλαζονεία και δεν βλέπει την τύφλα του σύντομα θα πέσει σε κακοδοξία , άν δεν έχει ήδη πέσει .

      Μήπως τον κ. Καραμπελιά τον έχουν διπλαρώσει οι οικουμενιστές , οι οποίοι μέσα
      σε όλα τα άλλα είναι και νεοειδωλολάτρες ? Είδαμε τά μενταγιόν του Δημητριάδος !

      Θεωρώ οτι ο Καραμπελιάς απέχει απο τους οικουμενιστές , οι οποίοι δεν μιλούν για παράδοση, μισούν την Ελλάδα και δουλεύουν για την διάλυσή της .

      Αυτός ο αριστερός μιλά για Ελλάδα ! Υπάρχουν ελληνοκεντρικοί αριστεροί και διεθνιστές ?

      Διαγραφή
  3. Όχι κ. Καραμπελιά ! Οι άγιοι Απόστολοι δεν είνσι 12 επειδή διαδέχτηκαν τους 12 θεούς του Ολύμπου .

    Οι θεοί του Ολύμπου είναι δώδεκα ,επειδή ακολούθησαν παλαιότερες θρησκευτικές δοξασίες από την κοινη ανθρώπινη μνήμη .

    Η σχέση Ελληνισμού και Ορθοδοξίας συνίσταται στο ότι η εκκλησία πήρε το πολιτιστικό , φιλοσοφικό και γλωσσικό ένδυμα του Ελληνισμού και το οικειοποιήθηκε , όπως πήρε τις μαρμάρινες κολόνες των ειδωλολατρικών ναών , οι οποίοι κατέρρευσαν απο την καταλυτική δυναμική της νέας θρησκείας και όχι γιατί κάποιος τους κατεδάφισε απο μίσος και απερισκεψία .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ...πολύ σωστά...

      άλλωστε ...σ ά ρ κ α
      έλαβε ο Θεός...

      και αυτό δεν δείχνει κάποια του ανάγκη
      αλλά την περίσσια του
      Α γ ά π η
      γιά το πλάσμα του

      που έτσι έφτασε στην ολοκλήρωση του
      -με την συνδρομή
      τών Δικαίων και Αγίων
      εξαιρέτως δε τής Παναγίας-

      ...

      π ρ ο σ έ λ α β ε λοιπόν ο Θεος, ότι ήταν αγνό...κ α θ ά ρ ι ο ...
      -ή επιδεχόταν κάθαρσιν τινά
      προς αξιοποίησή του-

      απο την πλάση του...
      και τροπον τινά...το ανάπλασε...

      Διαγραφή