Σάββατο 4 Σεπτεμβρίου 2021

Για την κενοδοξία

Σχετική εικόναΆγιος Μάξιμος Ομολογητής

 

Όταν νικήσεις κάποιο από τα πιο ατιμωτικά πάθη, τη γαστριμαργία, ας πούμε, ή την πορνεία ή την οργή ή την πλεονεξία, αμέσως σου έρχεται ο λογισμός της κενοδοξίας. Αν και αυτόν τον νικήσεις, τον διαδέχεται ο λογισμός της υπερηφάνειας.

Όλα τα ατιμωτικά πάθη της ψυχής διώχνουν τον λογισμό της κενοδοξίας. Όταν όμως όλα αυτά που είπαμε νικηθούν, τον ξαναφέρνουν στην ψυχή.

Την κενοδοξία τη θανατώνει η κρυφή εργασία, ενώ την υπερηφάνεια το να αποδίδει κανείς τα κατορθώματά του στον Θεό.

Εκείνος που καλλιεργεί τις αρετές για την κενοδοξία, είναι φανερό ότι και την πνευματική γνώση για την κενοδοξία την καλλιεργεί. Ένας τέτοιος άνθρωπος τίποτε δεν κάνει και τίποτε δεν λέει για την ωφέλεια των άλλων, αλλά σε όλα κυνηγά τη δόξα από αυτούς που τον βλέπουν ή τον ακούν.

Το πάθος του ωστόσο φανερώνεται, όταν μερικοί από αυτούς που είπαμε κατηγορήσουν σε κάτι τα έργα ή τα λόγια του. Αυτό τον κάνει να λυπηθεί πάρα πολύ, όχι επειδή εκείνοι δεν ωφελήθηκαν –άλλωστε δεν είχε τέτοιον σκοπό–, αλλά επειδή ο ίδιος ντροπιάστηκε.

Η κενοδοξία και η φιλαργυρία γεννούν η μία την άλλη· γιατί εκείνοι που είναι κενόδοξοι φροντίζουν να πλουτίσουν, και εκείνοι που είναι πλούσιοι είναι κενόδοξοι. Αυτό βέβαια ισχύει για τους κοσμικούς· γιατί ο μοναχός γίνεται περισσότερο κενόδοξος όταν είναι ακτήμων, ενώ όταν έχει χρήματα τα κρύβει, επειδή ντρέπεται να έχει κάτι που δεν ταιριάζει στο μοναχικό σχήμα.

Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της κενοδοξίας του μοναχού είναι να καμαρώνει για την αρετή και όσα τη συνοδεύουν· της υπερηφάνειάς του χαρακτηριστικό είναι να υπερηφανεύεται για τα κατορθώματά του, να περιφρονεί τους άλλους και να τα αποδίδει στον εαυτό του και όχι στον ΘεόΤο χαρακτηριστικό της κενοδοξίας και της υπερηφάνειας του κοσμικού είναι να υπερηφανεύεται και να καμαρώνει για την ομορφιά, τον πλούτο, την εξουσία ή την εξυπνάδα του.

Χρειάζεται μεγάλος αγώνας για να απαλλαγεί κανείς από την κενοδοξία. Και απαλλάσσεται με την κρυφή εργασία των αρετών και με τη συνεχή προσευχή. Το σημάδι της απαλλαγής είναι να μη νιώθει πλέον μνησικακία για εκείνον που τον κακολόγησε ή τον κακολογεί.


(Από το βιβλίο: ΕΥΕΡΓΕΤΙΝΟΣ, τόμος Γ’, Υπόθεση ΚΣΤ’ (26), σελ. 194. Εκδόσεις “Το Περιβόλι της Παναγίας”, Θεσσαλονίκη 2006)

alopsis


Θεοδωράκης: *Αδεσμευτος, 1.12.1996*

Ήρθαμε απο το ΜΗΔΕΝ και το ΤΙΠΟΤΑ, παμε στο ΜΗΔΕΝ και στο ΤΙΠΟΤΑ.* *-* *

Είμαστε πιο τυχεροι απ ολα τα αλλα δημιουργηματα που γεννιουνται και πεθαινουν, γιατι εξακολουθουμε να υπαρχουμε μετα το τελος, μεσω ολων αυτων που αφηνουμε πισω μας.* *Τις πραξεις και τα εργα μας

.* *Αναφερομενος στο θανατο, τον χαρακτηρισε : * *Επιστροφη στην αρχικη μας κατασταση. 

**ΣΤΟ ΤΙΠΟΤΑ.* 

σχόλιο:Ελπίζουμε τα χρόνια που μεσολάβησαν μέχρι την κοίμηση του ,να είδε ,να άκουσε ,να ένοιωσε ,να μετάνοιωσε..

3 σχόλια:

  1. ...από το μηδέν ώς το τίποτα...

    με...ό λ α...να... επιτρέπονται...

    μιά καραμελίτσα...

    που γλυκαίνει τον λάρυγγα...

    όσων αφήνονται στά πάθη...
    και στεγνώνουν το είναι τους...
    φωνάζοντας...
    i can'get no...
    ...
    satisfaction...
    ...
    and...I try...
    and...I try...
    and...I try...
    and...I try...
    ...
    ...
    ...
    ...

    και θελωντας να κοιμήσουν την συνειδηση
    ανίκανοι να ξεκολλήσουν
    από την βαθειά αναπηρία
    της ανικανοποίητης μανίας τους

    αρνουμενοι να παραδεχτούν πως
    την...πάτησαν οι ταλαίπωροι...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Θεός να τον Αναπαύσει, Άφησε ένα Μεγάλο Κενό,Άφησε όμως μία, Πολύ Σπουδαία Παρακαταθήκη, για τις Επόμενες Γενιές.

    Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Θεος του εδωσε ενα Θειο δωρο και εκείνος απέρριψε τον Δημιουργό Του αποκαλωντας Τον " Τιποτα" Ενα μεγαλο κριμα πραγματικα.Μακαρι να αναθεωρησε στα χρόνια που ακολουθησαν αν και στο ταφο του δεν θα υπάρχει ουτε σταυρος ουτε καντήλι. Θλιψη μονο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή