«…ἀπεφάσισε ὁμόφωνα κάνοντας χρήση τῆς Οἰκονομίας τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως φανερώνεται στὴν πλούσια παράδοσή Της, τὴν προσαρμογὴ τῆς ὥρας τελετῆς τῆς Ἀναστάσεως στὶς 9.00 μ.μ. τοῦ Μεγάλου Σαββάτου. Ἡ Τελετὴ θὰ πραγματοποιηθεῖ στὸ προαύλιο τῶν Ἱερῶν Ναῶν, σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, καὶ θὰ ἀκολουθήσει ἡ Ἀναστάσιμη Θεία Λειτουργία ἐντός του Ἱεροῦ Ναοῦ» (Διαβάστε ὁλόκληρη τὴν ἐγκύκλιο ΕΔΩ).
Ἂς δοῦμε τώρα τὸ ἀθεολόγητο τῆς συγκεκριμένης ἀνακοίνωσης, σύμφωνα μὲ τὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση τῶν Ἁγίων Θεοφόρων Πατέρων:
Πηγὴ τῶν παραπάνω βεβαίως, ἀποτελεὶ τό «Πηδάλιον», ἡ σημαντικότατη αὐτὴ συλλογή Ἱερῶν Κανόνων τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, καί σύμφωνα μὲ τὸν ἅγιο Νικοδημο τὸν Ἁγιορείτη:
«Διὰ νὰ μὴ διπλασιάζηται ὁ μοναδικὸς θάνατος τοῦ Χριστοῦ, ἐδιώρισε καὶ ἡ ἐν Ἀντισιοδώρῳ τῇ πόλει τοπικὴ σύνοδος ἐπὶ Ἡρακλείου κατὰ τὸ χιγ΄ ἔτος συναχθεῖσα· Νὰ μὴ γίνωνται δύω λειτουργίαι ἐν μία ἡμέρα εἰς μίαν καὶ τὴν αὐτὴν τράπεζαν […] ὅπερ παραβαίνουσιν οἱ παπισταί. Ἀλλά καὶ οἱ ἡμέτεροι ἱερεῖς, οἱ δύω φοραῖς λειτουργοῦντες, τάχα διὰ παρρησίαν, βαρέως ἁμαρτάνουν, καὶ ἂς παύσουν εἰς τὸ ἑξῆς τὸ ἄτοπον τοῦτο»[2].
Αὐτὴ ἡ ἔννοια τῆς ἀνεπανάληπτης μοναδικότητας καταγράφεται στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἤδη ἀπὸ τὸν 1ο αιώνα. Ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος, δεύτερος ἐπίσκοπος Ἀντιοχείας, ἀπὸ τὸ 70 μ.Χ. καὶ πρῶτος μεγάλος θεολόγος καὶ Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας μετὰ τοὺς ἀποστόλους[3], ἀναφέρει:
«Γράφω στὴν ἀξιόθεη ἀγάπη σας, παρακαλώντας σας νὰ ἔχετε μία πίστη, καί ἕνα κήρυγμα, καί μία Εὐχαριστία. Διότι ἕνα εἶναι τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ, καί ἕνα τὸ αἷμα του πού χύθηκε γιὰ μᾶς- ἕνας ἄρτος κομματιάστηκε γιὰ ὅλους, καί ἕνα ποτήρι μοιράστηκε σὲ ὅλους-ἕνα θυσιαστήριο ὑπάρχει γιὰ ὅλη τὴν Ἐκκλησία καί ἕνας ἐπίσκοπος, μαζὶ μὲ τὸ πρεσβυτέριο καὶ τοὺς διακόνους τους συνδούλους μου. Διότι καί ἕνας ἀγέννητος ὑπάρχει, ὁ Θεὸς καὶ Πατέρας, καί ἕνας μονογενής Υἱὸς, Θεὸς Λόγος καὶ ἄνθρωπος, καί ἕνας Παράκλητος, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας· ἀλλὰ καὶ ἕνα κήρυγμα, ‘’καὶ ἡ πίστη εἶναι μία καὶ τὸ βάπτισμα ἕνα’’, και μία ἡ Ἐκκλησία, ποὺ ἵδρυσαν οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι ἀπὸ τὴν μία ἄκρη ὡς τὴν ἄλλη ἄκρη τοῦ κόσμου μὲ τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, μὲ τὸν ἱδρώτα καὶ τοὺς κόπους τους»[4].
Ὁ γνωστὸς κανονολόγος, καθ. Παναγιώτης Μπούμης, ἀποτυπώνει τὰ δεδομένα αὐτὰ στὸ ἔργο του «Κανονικὸν Δίκαιον», ὡς ἑξῆς:
«Στὴν Ἁγία Τράπεζα μόνο μία Θεία Λειτουργία ἐπιτρέπεται νὰ τελεσθεῖ τὴν ἴδια ἡμέρα, γιὰ νὰ μὴ διπλασιάζεται ὁ ἕνας καὶ μοναδικὸς θάνατος τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἐὰν ὑπάρξει ἀνάγκη νὰ τελεσθοῦν δύο Θ. Λειτουργίες, ἡ δεύτερη τελεῖται σ’ ἄλλη Ἁγία Τράπεζα, ἐφ’ ὅσον ὁ ναὸς εἶναι δισυπόστατος ἢ τρισυπόστατος, ἤ ἀλλιῶς προστίθεται εἰδικὴ καθαρὴ τράπεζα καὶ θέτουμε ἐπάνω σ’ αὐτὴν καθιερωμένο ἀντιμήνσιο[5]»[6].
Καὶ συμπληρώνει στις προϋποθέσεις κανονικῆς τελέσεως τῆς Θ. Εὐχαριστίας:
«Ὁ λειτουργός δεν πρέπει νὰ ἔχει τελέσει προηγουμένως ἄλλη Θ. Λειτουργία κατὰ τὴν ἴδια ἡμέρα»[7].
Σημειώσεις:
[1] Δαμαλᾶς Νικόλαος, «Ἑρμηνεία εἰς τὴν Καινὴν Διαθήκην - Τὸ κατὰ Ἰωάνννην Εὐαγγέλιον», Πουρναρᾶς, Θεσσαλονίκη 2010 (ἀνατύπωση), σελ. 344.
[2] Βλ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου, «Πηδάλιον», ἔκδ. Βασ. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη 2003 (ἀνατ. ἔκδ. 1864), σελ. 90β (Σχόλιο ἀριθ. (1) στὴν Ἑρμηνεία τοῦ ΞΗ΄ Κανόνα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων).
[3] Παπαδόπουλος Γ. Στυλιανός, «Πατρολογία», τόμ. Α΄, ἔκδ. 4η, Ἀθήνα 2000, σελ. 173.
[4] Ἡ μετάφραση ἀπὸ τό Ἀποστολικοὶ Πατέρες ἀρ. 4 (σειρὰ Ε.Π.Ε. #119), ἔκδ. Ἀφοί Μερετάκη «Τὸ Βυζάντιον», Θεσσαλονίκη 1994, σελ. 230-233.
Στὸ πρωτότυπο τὸ ἀπόσπασμα ἔχει ὡς ἑξῆς: «Γράφω τῇ ἀξιοθέῳ ἀγάπη ὑμῶν, παρακαλῶν ὑμᾶς μίᾳ πίστει καὶ ἐνὶ κηρύγματι καὶ μία εὐχαριστίᾳ χρῆσθαι· μίᾳ γὰρ ἐστιν ἡ σὰρξ τοῦ κυρίου Ἰησοῦ καὶ ἐν αὐτοῦ τὸ αἷμα τὸ ὑπὲρ ἠμῶν ἐκχυθὲν (εἷς γὰρ ἄρτος τοῖς πάσιν ἐθρύφθῃ καὶ ἓν ποτήριον τοῖς ὅλοις διενεμήθη), ἓν θυσιαστήριον πάσῃ τῇ ἐκκλησίᾳ καὶ εἷς ἐπίσκοπος ἅμα τῷ πρεσβυτερίῳ καὶ τοῖς διακόνοις, τοῖς συνδούλοις μου. ἐπεῖπερ καὶ εἷς ἀγέννητος, ὁ θεὸς καὶ πατήρ, καὶ εἷς μονογενὴς υἱός, θεὸς λόγος καὶ ἄνθρωπος, καὶ εἷς ὁ παράκλητος, τὸ πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ἓν δὲ καὶ τὸ κήρυγμα καὶ ἡ πίστις μία καὶ τὸ βάπτισμα ἓν καὶ μία ἡ ἐκκλησία, ἢν ἰδρύσαντο οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι ἀπὸ περάτων ἕως περάτων ἐν τῷ αἵματι τοῦ Χριστοῦ οἰκείοις ἰδρῶσι καὶ πόνοις» (Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος, «Ἐπιστολὴ πρὸς Φιλαδελφεῖς» (ἐκτενὴς μορφή), PG 5, 821C-824Α).
[5] Τό ἀντιμῆνσιον εἶναι σύνθετη λέξη ἑλληνολατινικῆς προελεύσεως ποὺ σημαίνει «ἀντὶ τραπέζι». Τὸ ἀντιμήνσιο μπῆκε στὴν λατρεία γιὰ νὰ ἀντικαταστήσει τὴν ἁγία Τράπεζα καὶ νὰ κάνει δυνατὴ τὴν τέλεση τῆς Θ. Εὐχαριστίας ἀκόμη καὶ σὲ μέρη ὅπου αὐτὴ ἔλειπε ἢ δὲν ἦταν καθιερωμένη. Κατασκευαζόταν ἀπὸ ξύλο ἢ ὕφασμα καὶ τελικὰ ἐπικράτησε τὸ δεύτερο ὑλικὸ μέχρι σήμερα. Τὸ ἀντιμήνσιο καθιερωνεται (ἁγιάζεται) ὅταν ὁ ναὸς ἐγκαινιάζεται χρησιμοποιούμενο ὡς μάκτρο γιὰ τὸ σπόγγισμα τῆς ἁγίας Τραπέζης καὶ ραντιζόμενο μὲ μύρο. Μπορεῖ ὅμως νὰ καθιερωθεῖ καὶ χωριστὰ ἀπὸ τὰ ἐγκαίνια ναοῦ. Τὸ ἀντιμήνσιο χρησιμοποιεῖται μόνο γιὰ τὴν τέλεση τῆς Θ. Εὐχαριστίας καὶ ὄχι γιὰ τὴν τέλεση ἄλλων ἀκολουθιῶν (βλ. Βεργωτὴς Γεώργιος, «Λεξικὸν Λειτουργικῶν καὶ Τελετουργικῶν Ὅρων», 3η ἔκδ. βελτιωμένη καὶ ἐπαυξημένη, Θεσσαλονίκη 1995, σελ. 38).
[6] Μπούμης Ἰ. Παναγιώτης, «Κανονικὸν Δίκαιον», ἔκδ. 3η ἐπηυξημένη, Γρηγόρης, Ἀθήνα 2002, σελ. 210.
[7] Μπούμης Ἰ. Παναγιώτης, «Κανονικὸν Δίκαιον», ο.π., σελ. 118
Κανών ΠΘ΄ τῆς Ἁγίας καί Οἰκουμενικῆς Ἕκτης (ΣΤ΄) Συνόδου
τῆς ἐν Κωνσταντινουπόλει. Ἐκ τοῦ Ἱεροῦ «Πηδαλίου»:
ΚΑΝΩΝ ΠΘ΄
Τὰς τοῦ σωτηρίου Πάθους ἡμέρας ἐν νηστείᾳ καὶ προσευχῇ καὶ κατανύξει καρδίας ἐπιτελοῦντας, χρὴ τοὺς πιστοὺς περὶ μέσας τῆς μετὰ τὸ μέγα Σάββατον νυκτὸς ὥρας ἀπονηστίζεσθαι, τῶν θείων Εὐαγγελιστῶν Ματθαίου καὶ Λουκᾶ, τοῦ μὲν διὰ τοῦ ὀψὲ Σαββάτων προσρήματος, τοῦ δὲ διὰ τοῦ ὄρθρου βαθέος, τὴν βραδύτητα τῆς νυκτὸς ἡμῖν ὑπογράφοντος.
Ἑρμηνεία.
Ὁ Κανὼν οὕτος διορίζει, ὅτι οἱ χριστιανοὶ πρέπει νὰ ἐπιτελοῦν ὅλην τὴν μεγάλην ἑβδομάδα τῶν ἁγίων Παθῶν μὲ νηστείας (1) καὶ προσευχήν, καὶ κατάνυξιν τῆς καρδίας, ἀληθινὴν δηλ. καὶ ὄχι ὑποκριτικὴν (ἑξαιρέτως δέ, καὶ μάλιστα τὴν μεγάλην Τεσσαρακοστὴν καὶ τὸ μέγα Σάββατον, τὰς ὁποίας ἡμέρας πρέπει νὰ βιάζωνται εἰς τὸ νὰ ἀπερνοῦν ἄσιτοι), περὶ δὲ τὸ μεσονύκτιον, ταυτὸν εἰπεῖν μετὰ τὸ μεσονύκτιον τοῦ παρελθόντος μὲν μεγάλου Σαββάτου, τῆς ἐρχομένης δὲ μεγάλης Κυριακῆς νὰ παύουσι τὴν νηστείαν (2), ἐπειδὴ ἤδη ἀνέστη ὁ Κύριος, καθὼς δηλοῦται ἐκ τῶν θείων Εὐαγγελιστῶν. Ὁ μὲν γὰρ Ματθαῖος λέγωντας, ὅτι ὀψὲ Σαββάτων ἦλθον αἱ γυναῖκες νὰ θεωρήσουν τὸν τάφον, ἐφανέρωσεν, ὅτι ἐπέρασε μὲν τὸ Σάββατον, καὶ πολὺ μέρος τῆς μετὰ τὸ Σάββατον νυκτός, ὁ δὲ Λουκᾶς, λέγωντας πάλιν, ὅτι ἦλθον ὄρθρου βαθέος, ἐφανέρωσεν ὅτι πολὺ μέρος τῆς νυκτὸς ἔμεινεν ἕως οὗ νὰ ξημερώσῃ ἡ Κυριακή. Ὥστε καὶ ἐκ τῶν δύο συνάγεται, ὅτι κατὰ τὸ μεσονύκτιον ἀνέστη ὁ Κύριος, παρελθούσης τῆς στ΄ ὥρας καὶ ἀρχομένης τῆς ζ΄. (3).
Συμφωνία.
Περὶ τοῦ καιροῦ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου πλατύτερον διαλαμβάνει καὶ ὁ α΄ Κανὼν τοῦ ἁγίου Διονυσίου, ἀφ΄ οὗ ἠρανίσατο ταῦτα καὶ ἡ παροῦσα σύνοδος. Ὅστις καὶ προσθέτει ὅτι ἐκείνους μὲν ὁποῦ πρὸ τοῦ μεσονυκτίου λύσουν τὴν νηστείαν κατηγοροῦμεν ὡς μικρόψυχους καὶ ἀκρατεῖς· ἐκείνους δὲ ὁποῦ καρτερούσιν ἕως τὴν αὐγήν, ἐπαινοῦμεν ὡς μεγαλοψύχους καὶ ἐγκρατεῖς. Ἀλλὰ καὶ αἱ Ἀποστολικαὶ διαταγαὶ βιβλ. ε΄. κεφ. ιθ΄ λέγουσι, νὰ ἀπονηστίζωνται οἱ Χριστιανοί, ἐπιφωσκούσης μιᾶς Σαββάτων, ἤτοι πρὸς τὸ ξημέρωμα τῆς Κυριακῆς. Ὅρα καὶ τὴν ἑρμηνείαν καὶ ὑποσημείωσιν τοῦ κθ΄. τῆς παρούσης στ΄. καὶ τοῦ ξθ΄ Ἀποστολ.
ευχαριστουμε Τρελε
ΑπάντησηΔιαγραφήεπειδή πολλοί φίλοι μου χριστιανοί
ΑπάντησηΔιαγραφήεκπλήττονται από την αντίδρασή μου,
για την μεταφορά της εορτής της Ανάστασης,
ας προσπαθήσουμε να βρούμε το πλήθος των σφαλμάτων
που ενέχει μια τέτοια απόφαση,
όχι σαν παιχνίδι τύπου "βρείτε τις διαφορές",
αλλά για να κατανοήσουμε πόσο χαμηλά έχουμε πέσει.
αποφάσισε λοιπόν η ιεραρχία να εορτάσουμε,
μια ημέρα νωρίτερα το Πάσχα:
-με τι είδους παπική εξουσία έχει αυτό το δικαίωμα;
-πώς η παρανομία μπορεί να ονομαστεί οικονομία;
-ανάσταση μετά από 2 και όχι 3 ημέρες;
-Πάσχα σε ημέρα αργίας εβραίων;
-δύο διαφορετικές Λειτουργίες την ίδια ημέρα;
-Κυριακή του Πάσχα, χωρίς Θεία Λειτουργία;
-κατάλυση στο μοναδικό Σάββατο που νηστεύουμε και το λάδι;
-Ανάσταση ενώ ο Κύριος είναι ακόμα στον άδη;
-σύμπλευση με το παράλογο ωράριο κυκλοφορίας του ιού;
-τελικά ο ιός είναι ανώτερος από τον Κύριο;
τελικά, αυτός ο ιός, που θέλει να φορέσει και κορώνα,
ΑπάντησηΔιαγραφήκρίνοντας από τα μέτρα "προστασίας" που επιβάλλει,
είναι σαφέστατα διαβολικό κατασκεύασμα,
αφού στρέφεται εναντίον του προσώπου (βλ. μάσκα),
εναντίον των σχέσεων (βλ. αποστασιοποίηση),
εναντίον της Εκκλησίας (κλειδωμένες),
εναντίον των ιερών Εικόνων (όχι φίλημα),
εναντίον του Ναού (μολυσμένος),
και ως επιστέγασμα και επισφράγηση
και εναντίον του Θεού,
αφού διακωμωδεί και την Ανάσταση.
Ετσι αδερφέ μου...
ΔιαγραφήΤο παιγνίδι τής
δ ι ο λ ί σ θ η σ η ς
δεν έχει τέλος...
Ξεκίνησε διακριτικά
εδώ και πολλά χρόνια,
έγινε αποδεκτό...
διά...τον φόβον... τών...Ιουδαίων...
και τώρα ...
απροκάλυπτα μεν...για τούς πιστούς
αλλά και...
με σοφιστείες σωρό...
για...
τούς πολλούς...
τούς προθύμους...
τούς μπερδεμένους...
θέλουν να το τερματίσουν...
...
Τι άλλο θα έχει σειρά...;
ό... μή γένοιτω...!
Ο ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ ,ΣΥΧΩΡΑΤΕ ΜΕ ....
ΑπάντησηΔιαγραφή1ον. Το Μεγάλο Σάββατο για να κυριολεκτούμε δεν τελείται καμμία λειτουργία. Η λεγόμενη «λειτουργία του Μ. Σαββάτου» είναι ο εσπερινός του Πάσχα, δηλαδή ήδη εκκλησιαστικά τελώντας τον εσπερινό του Πάσχα μαζί με την Λειτουργία του Μ. Βασιλείου έχουμε μπει στην Κυριακή της Αναστάσεως, όπερ σημαίνει ότι την ημέρα του Πάσχα τελούμε δυο Θείες Λειτουργίες.
Θα μου πείτε πως είναι δυνατόν ο ίδιος παπάς να κάνει δυο Θείες Λειτουργίες... δεν είναι μόνο δυνατόν αλλά υποχρεωτικό να τις κάνει. Ο λόγος είναι ότι στις τρεις μεγαλύτερες γιορτές της πίστης μας Χριστούγεννα, Θεοφάνια και Πάσχα οι παραμονές τους είναι ημέρες που δεν τελείται η λειτουργία, ενώ την κύρια ημέρα τελούνται δυο λειτουργίες, μια με τον εσπερινό και μια με τον όρθρο γιατί είναι τέτοια η πανήγυρις που η Εκκλησία θέλει οι χριστιανοί να κοινωνήσουν δυο φορές.
Όλα τα άλλα που λέγονται είναι «ευσεβείς» ανοησίες!
2ον. Ποιος μας είπε ότι σώνει και καλά πρέπει να πούμε «Χριστός Ανέστη» στις 12; Μήπως η αποστολική ή η αρχαία παράδοση της εκκλησίας; Όχι!
Το θέμα είναι πρακτικό και μάλιστα όλοι οι ορθόδοξοι δεν έχουν την ίδια τελετουργία. Η τελετή της Αναστάσεως είναι ελληνικό εφεύρημα και μάλιστα πολύ νεότερο. Οι παππούδες μας οι Βυζαντινοί-Ρωμαίοι δεν ήξεραν από τέτοια τελετή (όπως δεν ήξεραν «εσταυρωμένους», «κουβούκλιο» κλπ!). Οι φίλοι μας οι Σλάβοι δεν έχουν καμία τελετή του «Χριστός Ανέστη».
3ον. Όλοι αυτοί που κόπτονται για την «παράδοση» να μας πούνε: -πότε πρέπει να πούμε Χριστός Ανέστη στις 12 ή στις 1 τα ξημερώματα; Γιατί αν δεν θυμάστε η κανονική ώρα δεν είναι τρέχουσα αλλά η «παλιά»!
4ον. Γιατί μεταθέτουμε την ακολουθία των Αγίων Παθών την Μ. Πέμπτη το απόγευμα ενώ ξέρουμε ότι ο Χριστός σταυρώθηκε το μεσημέρι και πέθανε το απόγευμα της Μ. Παρασκευής; Γιατί;
5ον. Γιατί μεταθέτουμε την τέλεση της Λειτουργίας του Μ. Σαββάτου δλδ του Εσπερινού του Πάσχα, το πρωί ενώ απαγορεύεται να τελεστεί Λειτουργία το Μ. Σάββατο που είναι ημέρα αυστηρής νηστείας;
6ον. Μήπως στο Αγ. Όρος τελούν τη λειτουργία του Μ. Σαββάτου πρωί; Ασφαλώς όχι! Αργά το μεσημέρι και το βράδυ ξαναλειτουργούν μέχρι τα ξημερώματα.
7ον. Γιατί τελούμε τις Προηγιασμένες Λειτουργίες και πρωί, ενώ είναι εσπερινές και προϋποθέτουν την τέλεια νηστεία κατά την διάρκεια της ημέρας, πράξη η οποία καταπατείται όταν την τελούμε πρωί;
-Μπορούμε να θέτουμε ερωτήματα αυτού του είδους άπειρα, η απάντηση είναι μια. Πρακτικοί λόγοι και λόγοι φιλανθρωπίας και συγκατάβασης ανάγκασαν την Εκκλησία να κάνει «οικονομία».
·
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνας άλλος υπολογισμός του τριήμερου της Ανάστασης είναι και ο εξής:
Η Ανάσταση του Κυρίου έγινε την έκτη ώρα την νύχτα της Κυριακής, τριάντα τρεις ώρες(33) μετά την ενάτη ώρα της Παρασκευής όπου και εξέπνευσε. Ο υπολογισμός του 24ωρου από τους Εβραίους τότε, γινόταν διαφορετικά από τον σύγχρονο που χρησιμοποιούμε σήμερα και ήταν ο εξής: Η καινούρια μέρα ξεκινούσε το απόγευμα στις 6 (με τα σημερινά δεδομένα) και πρώτα ήταν η νύχτα και στην συνέχεια η μέρα. Ο υπολογισμός λοιπόν των 33 ωρών σε σύγκριση με την σύγχρονη ώρα-που θα εμφανίζεται εντός παρένθεσης- είναι ο ακόλουθος: Ο Κύριος εξέπνευσε την ενάτη ώρα της Παρασκευής (3 το μεσημέρι για τον σύγχρονο κόσμο). Μέχρι την δωδέκατη ώρα που άλλαζε η μέρα και ερχόταν το Σάββατο(6 το απόγευμα) είναι 3 ώρες. Ακολουθεί το 24ωρο του Σαββάτου μέχρι την δωδεκάτη ώρα (6 το απόγευμα του Σαββάτου) που αλλάζει η μέρα σε Κυριακή. Από την ώρα εκείνη μέχρι την έκτη ώρα της Κυριακής(μεσάνυχτα Κυριακής) είναι άλλες 6 ώρες. Στο σύνολο: 3+24+6=33.
Πώς μετράται η τριήμερη Ανάσταση του Κυρίου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σύμφωνα με τον τρόπο υπολογισμού του 24ώρου των Εβραίων, ανεξάρτητα αν κάποιος πέθαινε την πρώτη ώρα της μέρας ή την δέκατη, υπολογιζόταν ότι ήταν νεκρός μια μέρα. Συνεπώς ο Κύριος αφού πέθανε την ένατη ώρα της Παρασκευής(3 ώρες πριν αλλάξει η μέρα) θεωρείτο νεκρός μια μέρα. Το Σάββατο ολόκληρο που ακολούθησε ήταν η δεύτερη μέρα και οι 6 ώρες της Κυριακής, που πέρασαν μέχρι την Ανάστασή Του, υπολογίζονται ως μια ακόμα μέρα, η τρίτη. Έτσι γίνεται ο υπολογισμός της τριήμερης Ανάστασης του Ιησού.
"Επειδή κάποιοι πατάνε το πόδι τους στην Εκκλησία μια φορά τον χρόνο και μόνο 5 λεπτά, για την τελετή της Αναστάσεως, έχουν μπερδέψει τα αυγά με τα πασχάλια. Άλλο η τελετή της Αναστάσεως, που κατ’ οικονομία επαναλαμβάνεται, κυρίως στα χωριά, οποιαδήποτε ώρα, ώστε να ακούσουν όλοι το Χριστός Ανέστη και άλλο η Αναστάσιμη Ακολουθία και κυρίως η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία και η συμμετοχή μας στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας που τελείται μετά τις 12 τα μεσάνυχτα και βρισκόμαστε χρονικά ήδη στην Τρίτη ημέρα, ημέρα της Αναστάσεως του Κυρίου μας!"
ΑπάντησηΔιαγραφήεεε, 8:50
ΑπάντησηΔιαγραφήπαραμένουν κάποιες απορίες:
-ανάσταση μετά από 2 και όχι 3 ημέρες;
-Πάσχα σε ημέρα αργίας εβραίων;
-Κυριακή του Πάσχα, χωρίς Θεία Λειτουργία;
-Ανάσταση ενώ ο Κύριος είναι ακόμα στον άδη;
-σύμπλευση με το παράλογο ωράριο κυκλοφορίας του ιού;
-τελικά ο ιός είναι ανώτερος από τον Κύριο;
οικονομία θάταν να γινόταν ΠΡΩΙ
την ημέρα του ΚΥΡΙΟΥ,
και όχι Μέγα Σάββατο
Πρός ανώνυμο 4.28
ΑπάντησηΔιαγραφή1ον) το ΜΕΓΆΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ τελείτε η Θ. Λειτουργία του Μ.ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ η οποία συνδέεται πάντα με τον ΕΣΠΕΡΙΝΟ της επομένης.
Η ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΗ Θ. Λειτουργία τελείται πάντα προηγηθέντος του ΌΡΘΡΟΥ και ΠΟΤΕ του εσπερινού.
ΜΗΠΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΙΟ ΣΩΣΤΟ Η ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΝΑ ΤΕΛΕΙΤΕ ΞΗΜΕΡΩΜΑΤΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ας πούμε στίς 5.00 το πρωί;;;
Για λόγους οικονομίας (που λέει ο λόγος και ένεκα μαγειρίτσας) η ακολουθία έχει μεταφερθεί στίς 12.00 τα μεσάνυχτα.
2ον) η ακολουθία του Μ.ΣΑΒΒΑΤΟΥ ουδεμία σχέση έχει με αυτήν την ΑΝΑΣΤΑΙΜΗ και ΧΑΡΜΟΣΥΝΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ του ΠΑΣΧΑ η οποία και ψάλλετε όλη την διακαινήσιμο εβδομάδα.
Άλλωστε το Σαββατο έχει καθιερωθεί και από τους πατέρες ως η ημέρα των κεκοιμημένων.
3ον) Ο άνθρωπος ΙΕΡΕΑΣ ή ΠΙΣΤΟΣ κοινωνεί μία φορά την ημέρα βάση αποστολικών και πατερικών κανόνων.
Ο μυστικός δείπνος δόθηκε μία φορά από τον ΧΡΙΣΤΟ στούς ΜΑΘΗΤΕΣ και σαν παρακαταθήκη εν συνεχεία που δόθηκε και σε εμάς, πρέπει να κοινωνούμε μία φορά την ημέρα τιμώντας το γεγονός της ημέρας.
Άλλωστε σχετική αναφορά γίνεται και από τον Αγ. Νικόδημο και τους πατέρες οι οποίοι αναφέρουν στα περί ΣΥΧΝΗΣ θΕΙΑΣ ΜΕΤΑΛΛΗΨΕΩΣ αλλά πουθενά δεν κάνουν λόγο για δύο ή τρείς φορές την ημέρα να λαμβάνει ο πιστός την Θεία Μετάληψη.
4ον) Το Χριστός Ανέστη ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ ΔΙΟΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΤΕ ΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ πως η ανάσταση έγινε όρθρου βαθέως την επομένη....Ματθ.κεφ 20....Μαρκ.κεφ16....Λουκ.κεφ24....Ιωαν.κεφ 20....
ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ ''αύτη η κλητή και Αγία ημέρα η μία των Σαββάτων...΄΄.
5ον) το να μετατεθεί μιά ακολουθία χάριν οικονομίας και πρός όφελος των πιστών είναι χωρίς ουσία.
Αν για παράδειγμα η περιφορά του επιταφίου γινόταν πρωί, η ακολουθία της σταυρώσεως πρωί τότε κανείς δεν θα είχε την δυνατότητα για χρηστικούς λόγους να παραβρεθεί.
Όμως δεν είναι το ίδιο, αλλάζοντας την ακολουθία να αλλάζει και όλο το γεγονός στο οποίο αναφέρεται η ακολουθία και ακόμα περισσότερο όταν αυτό είναι σημείο αναφοράς επάνω στο οποίο πατά ΔΟΓΜΑΤΙΚΑ η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ.
Ασχολείσαι με τον θάμνο και χάνεις το δάσος, όλοι αυτοί οι προβληματισμοί σου έχουν χρειά ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΥ που σε κάνουν να χάσεις την ουσία.
Μιά ουσία-παράδοση ΑΙΩΝΩΝ που τηρούσαν απαρέγκλητα οι παλαιοί και ουδέ ποτέ διανοήθηκαν να πειράξουν. Εάν εσύ τώρα δεν σέβεσαι την παράδοση αιώνων και τον τρόπο που λειτουργούσαν οι πατέρες και Άγιοι πρόβλημα σου.Κάνε την δική σου Εκκλησία και λάτρεψε τον Θεό όπως εσύ νομίζεις.
Είναι να ξέρεις αυτές οι προτεσταντικού τύπου αντιλήψεις-γνώμες οι οποίες έχουν παρεισφρήσει εντός της εκκλησίας και έχουν αλλοιώσει την Ορθόδοξη λατρεία και φρόνημα.
Είναι αυτές οι αντιλήψεις οι οποίες κατευθύνονται από τους γνωστούς κύκλους και οι οποίες οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην άλωση και στον αφανισμό του Ορθοδόξου Δόγματος.
Είναι αυτές οι αντιλήψεις των γνωστών άγνωστων οι οποίες με το κατ οικονομίαν που αναφέρεις έχουν ματατρέψει την εκκλησία σε ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΙΟΜΙΚΩΝ στο οποίο το μόνο που ενδιαφέρει είναι να γεμίζει ο μπεζαχτάς.
Και μία κλίκα μασώνων να δρούν ανενόχλητοι πρός ιδίον όφελος.
Ο ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΣ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΑΝΩΝΥΜΟ 8.50
ΑπάντησηΔιαγραφή«Κριτική στην θέση του Αρχιμανδρίτου π.Νικοδήμου Σκλέπα»
Διαβάζοντας ένα κείμενο, του οποίου συντάκτης είναι ο αρχιμανδρίτης π. Νικόδημος Σκλέπας, ως προς τις θέσεις τις οποίες εκφράζει, θα θέλαμε να αντιπαραθέσουμε τα κάτωθι.
Αναφέρει ο πατήρ, ότι το Μεγάλο Σάββατο δεν τελείται καμία Θεία Λειτουργία, καθώς αυτή είναι συνδεδεμένη με τον Εσπερινό της Αναστάσεως.
Η Θεία Λειτουργία, ωστόσο, αποτελεί ανεξάρτητο τμήμα της λατρείας, έστω και εάν έχει επικρατήσει να προηγείται κάποια από τις ακολουθίες του νυχθημέρου, όπως ο όρθρος, η α’ ώρα, ή ο εσπερινός, όπως στην περίπτωση του Μεγάλου Σαββάτου. Στην πραγματικότητα δεν είναι απαραίτητο μετά την τέλεση κάποιας εκ των ανωτέρω ακολουθιών να ακολουθήσει η Θεία Λειτουργία. Αυτό το βλέπουμε για παράδειγμα στις Ιερές μας Μονές, που λόγω της έλλειψης ιερέων, η αδελφότητα τελεί μόνο τις ακολουθίες.
Με τον εσπερινό μπαίνουμε λειτουργικά στην επόμενη ημέρα, μα όχι ημερολογιακά. Αυτή η διάκριση είναι ξεκάθαρη, άλλωστε, και στο θέμα της νηστείας. Όταν επί παραδείγματι τελεστεί ο εσπερινός της Τετάρτης δεν σημαίνει ότι λήγει και η νηστεία της ημέρας, ούτε όταν τελεστεί ο εσπερινός της Πέμπτης, ξεκινά η νηστεία της επομένης. Το αυτό ισχύει και στην περίπτωση του Μεγάλου Σαββάτου. Αφού τελεστεί ο Εσπερινός της Αναστάσεως, δεν σημαίνει ότι πλέον έχουμε κατάλυση εις πάντα!
Υπάρχει διαφορά, λοιπόν, στην αλλαγή λειτουργικά της ημέρας, όπου ισχύει η εβραϊκή παράδοση (η ημέρα οριζόταν από τις φυλακές) και στην ημερολογιακή αλλαγή, σύμφωνα με την οποία συμβαδίζει και η νηστεία (12.00πμ-12.00πμ). Ανεξαρτήτως, των ακολουθιών του νυχθημέρου, η Θεία Λειτουργία τελείται άπαξ κάθε μέρα (το λόγο θα τον δούμε πιο κάτω).
Στην συνέχεια, ο σεβαστός αρχιμανδρίτης αναφέρει, ότι όχι απλά είναι δυνατόν αλλά και υποχρεωτικό ο ιερέας να τελέσει δύο Θείες Λειτουργίες την ίδια μέρα (!), στις μεγάλες μάλιστα γιορτές, όπως Χριστουγέννων, Θεοφανείων και Πάσχα, για να κοινωνήσουν οι πιστοί δυο φόρες. Το ότι η Θεία Λειτουργία είναι ανεξάρτητη και δεν δεσμεύεται από τις προηγηθείσες ακολουθίες το αναφέραμε εκτενώς.
Κάθε Θεία Λειτουργία δεν φορτίζεται από το περιεχόμενο της εορτής, το οποίο κάνει, για παράδειγμα, την Θεία Λειτουργία του Πάσχα πιο μεγάλη (!) από αυτήν της Κυριακής, όπου και τότε την Ανάσταση γιορτάζουμε. Δηλαδή, ο Χριστός που μεταλαμβάνουμε το Πάσχα είναι σπουδαιότερος από τον Χριστό που μεταλαμβάνουμε των Βαΐων ή σε οποιαδήποτε άλλη Θεία Λειτουργία; Αυτό είναι άτοπο. Για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι, σε κάθε Θεία Λειτουργία, θεολογικά, τα πάντα είναι παρόντα. Όλα τα γεγονότα του σχεδίου της Θείας Οικονομίας, η Γέννηση, η Σταύρωση, η Ανάσταση, η Ανάληψη, η Πεντηκοστή, τα έσχατα, τα πάντα, γιορτάζουμε και μνημονεύουμε τα πάντα, κάθε φορά που τελείται το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας!
Ασφαλώς, έχουμε την χαρά της Αναστάσεως κατά την εορτή του Πάσχα, αλλά την ίδια χαρά θα έπρεπε να έχουμε και στην Λειτουργία της Μ. Πέμπτης, όπως και σε κάθε Θεία Λειτουργία. Η Θεία Λειτουργία είναι ανάμνηση της μίας θυσίας του Χριστού, αυτό δεν αλλάζει! Δεν γνωρίζουμε πόθεν συμπεραίνει ο πατήρ Νικόδημος, ότι δύναται ο ιερέας να τελέσει δύο Θείες Λειτουργίες την ίδια ημέρα.
Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, εν τούτοις, αναφερόμενος στο εν λόγω θέμα, λέγει το εξής: «Διά να μη διπλασιάζηται ο μοναδικός θάνατος του Χριστού, εδιώρισε και η εν Αντισιοδώρω τη πόλει τοπική σύνοδος επί Ηρακλείου κατά το χιγ΄ έτος συναχθείσα· Να μη γίνωνται δύω λειτουργίαι εν μια ημέρα εις μίαν και την αυτήν τράπεζαν […] όπερ παραβαίνουσιν οι παπισταί. Αλλά και οι ημέτεροι ιερείς, οι δύω φοραίς λειτουργούντες, τάχα διά παρρησίαν, βαρέως αμαρτάνουν, και ας παύσουν εις το εξής το άτοπον τούτο».[1]
ΣΥΝΕΧΕΙΑ..
Κάθε φορά που μεταλαμβάνει ο πιστός, είτε μεγάλη μερίδα μαργαρίτη, είτε μικρότερη, μεταλαμβάνει ολόκληρο το Σώμα του Χριστού. Δεν καταλαβαίνουμε, λοιπόν, το λόγο γιατί αυτό να γίνει δύο φόρες την ίδια ημέρα. Ακόμη και αυτή την μια φορά που προσερχόμαστε αναξίως, οι μεν λαϊκοί για να μεταλάβουμε, οι δε κληρικοί για να τελέσουν τη Θεία Λειτουργία και να μεταλάβουν κι αυτοί, πρέπει να γίνεται κατόπιν συντριβής και προετοιμασίας, συναισθανόμενοι την αναξιότητα μας, μα συνάμα προσβλέποντας στο έλεος του Θεού, ότι τελικά το Πανάχραντο Σώμα Του και το Τίμιο Αίμα Του, δεν θα ενεργήσει μέσα μας εις κρίμα και κατάκριμα, αλλά εις ίασιν ψυχής τε και σώματος. Ποιος ιερεύς θεωρεί τόσο άξιο τον εαυτό Του, να γονατίσει μπροστά στην Αγία Τράπεζα, να παρακαλέσει το Άγιο Πνεύμα να κατέλθει και δια των χειρών του να μεταβάλει τον άρτο και τον οίνο σε Σώμα και Αίμα, και μάλιστα να τελέσει αυτή την αναίμακτο θυσία δυο φορές την ίδια ημέρα; Ή ποιος λαϊκός θεωρεί τόσο άξιο τον εαυτό του να μεταλάβει δυο φορές των Αχράντων Μυστηρίων;
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνας εκ των παλαιών θεολόγων, ο Νικόλαος Δαμαλάς αναφέρει «Διά το αντίτυπον είναι την ιερουργίαν [επειδή η ιερουργία είναι αντίτυπο], της άπαξ επί συντελεία των αιώνων τελεσθείσης θυσίας του Κυρίου (Εβρ. 10,12-14) [της μίας και μοναδικής θυσίας του Χριστού], εκανόνισεν η εκκλησία όπως, ‘’εν μία και τη αυτή ημέρα τω τύπω τούτο του νυν αιώνος μία και μόνη επί της αυτής αγίας τραπέζης ιερουργία τελείται και εν Κυριακόν δείπνον επιτελείται, όπως και εν κοινόν δείπνον καθ’ εκάστην λαμβάνομεν’’ (η εν Αντισιοδώρω τοπική σύνοδος επί Ηρακλείου 613 μ.Χ. εν 10 καν). Τούτο δε μέχρι της σήμερον απαρεγκλίτως τηρεί η [Ορθόδοξη] καθολική εκκλησία, οι δε λατίνοι παρανομούσι διδάσκοντες ότι, και πολλάκις της ημέρας δύναται να γίνη το τοιούτο …[2].
Ο δε, καθηγητής Κανονικού δικαίου, Παναγιώτης Μπούμης γράφει «Στην Αγία Τράπεζα μόνο μία Θεία Λειτουργία επιτρέπεται να τελεσθεί την ίδια ημέρα, για να μη διπλασιάζεται ο ένας και μοναδικός θάνατος του Ιησού Χριστού. Εάν υπάρξει ανάγκη να τελεσθούν δύο Θ. Λειτουργίες, η δεύτερη τελείται σ’ άλλη Αγία Τράπεζα, εφ’ όσον ο ναός είναι δισυπόστατος ή τρισυπόστατος, ή αλλιώς προστίθεται ειδική καθαρή τράπεζα και θέτουμε επάνω σ’ αυτήν καθιερωμένο αντιμήνσιο»[3].Και συμπληρώνει στις προϋποθέσεις κανονικής τελέσεως της Θ. Ευχαριστίας:«Ο λειτουργός δεν πρέπει να έχει τελέσει προηγουμένως άλλη Θ. Λειτουργία κατά την ίδια ημέρα»[4]. Ένας ο θύτης πάτερ Νικόδημε, μία η θυσία!
Ο αρχιμανδρίτης π. Νικόδημος ταυτίζει, ωστόσο, τις ακολουθίες των ημερών με την Θεία Λειτουργία, που όπως αναφέραμε παραπάνω δεν θα έπρεπε. Με το σκεπτικό που εκφράζει την άποψη του, το λειτουργικό τυπικό ολοκλήρου του ενιαυτού είναι λανθασμένο. Γιατί για παράδειγμα να γιορτάζουμε την Γέννηση τον Δεκέμβριο, αφού αυτή έγινε την άνοιξη; Δεν βρίσκεται εκεί, ωστόσο, η θεολογική αστάθεια. Το θέμα που έχει προκύψει με την ακολουθία της Αναστάσεως δεν είναι αυτό. Ασφαλώς δεν είμαστε τυπολάτρες, ούτε περιμένουμε με ένα ρολόι στο χέρι, σαν τα πάντα να εξαρτώνται από τους δείκτες, γι’ αυτό και δεν είναι το πρόβλημα το πότε θα ακουστεί το «Χριστός Ανέστη».
ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Η χαρά της Αναστάσεως βρίσκει την ολοκλήρωση της επάνω στην Αγία Τράπεζα. Η χαρά της Αναστάσεως είναι το ίδιο το αναστημένο Σώμα του Χριστού, που όχι απλά ξέρουμε ότι ηγέρθη εκ των νεκρών, αλλά ενωνόμαστε μαζί Του, με το να το μεταλαμβάνουμε (τρώμε)! Αυτό δεν μπορεί να γίνει το Μέγα Σάββατο, λοιπόν. «Τριήμερος ανέστη Χριστός»! Εδώ τίθεται το ζήτημα, το οποίο και εξηγήσαμε. Η οικονομία, επομένως, δεν εφαρμόζεται αδιάκριτα. Όσο και αν δεν φαίνεται σε κάποιους και το θεωρούν μικρής αξίας, είναι ένα θέμα θεολογικό. Οικονομούμε το θέμα της Ανάστασης των νεκρών για χάρη της θεραπείας από έναν ιό! Συγχωρέστε με, αλλά αυτός και αν είναι παραλογισμός! Δεν υπάρχει σύγκριση, τίποτε δεν μπαίνει πάνω από την Ανάσταση!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαναγιώτης Β. Σελίμος – Θεολόγος
Υπ. ΜΔΕ Δογματικής Θεολογίας
[1] Βλ. Νικοδήμου Αγιορείτου, «Πηδάλιον», εκδ. Βασ. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη 2003 (ανατ. έκδ. 1864), σελ. 90β (Σχόλιο αριθ. (1) στην Ερμηνεία του ΞΗ΄ Κανόνα των Αγίων Αποστόλων).
[2] Δαμαλάς Νικόλαος, «Ερμηνεία εις την Καινήν Διαθήκην – Το κατά Ιωάνννην Ευαγγέλιον», Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2010 (ανατύπωση), σελ. 344.
[3] Μπούμης Ι. Παναγιώτης, «Κανονικόν Δίκαιον», έκδ. 3η επηυξημένη, Γρηγόρης, Αθήνα 2002, σελ. 210.
[4]Μπούμης Ι. Παναγιώτης, «Κανονικόν Δίκαιον», ό.π., σελ. 118.