Η κλειστή καρδιά δεν έχει πληρωθή ακόμη υπό του Πνεύματος του Αγίου. Είναι βουτηγμένη στην μοναξιά της, στην θλίψι της, στην αγωνία της, στον προβληματισμό της, στην ερημιά της. Είναι άδεια. Όπως, όταν το στομάχι μας μείνη άδειο, διαμαρτύρεται και συρικνούται, κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την κλειστή καρδιά.
Ὅλος
ὁ ἄνθρωπος κλείνεται ἐν ἑαυτῷ, ἀντί νά ἀνοιχθῆ πρός τόν Θεόν, ἀντί νά
χωρέση ὁ Θεός καί νά τά σκεπάση ὅλα. Τότε αὐτός ὁ ἄνθρωπος τρώγεται μέ
τά νύχια του, βγάζει τά μάτια του μόνος του, τσακώνεται μέ τόν ἑαυτό
του. Οἱ λογισμοί του, οἱ περιπέτειές του, τά πάθη του, οἱ νόμοι
συγκρούονται μέσα του. Καί τί γίνεται ὁ ἄνθρωπος; Ὅπως κάποιος πού
κρατάει ἕνα μαχαίρι κόβει τά πάντα καί τά πετάει, ἔτσι καί ἡ ψυχή τοῦ
ἀνθρώπου διασπᾶται, κατακρεουργεῖται. Καί ἀφοῦ ἡ ψυχή εἶναι κλειστή,
σκοτεινή, ἀκυριάρχητη, διότι ἔκανε αὐτοκράτορά της κάποιον πού δέν
μπορεῖ νά τῆς δώση εἰρήνη καί ἠρεμία, μέσα της βασιλεύει ἡ παγωνιά, οἱ
φόβοι, ἡ μοναξιά.
Τί
σημαίνει μοναξιά; ὅτι δέν ἔχω καθόλου τό βίωμα τῆς ἐγγύτητος τοῦ ἄλλου.
Τόν καθένα τόν ζῶ σάν "ὁ ἄλλος". Ὅλοι εἶναι "ὁ ἄλλος": ἐσύ καί ἐγώ, τό
θέλημά σου καί τό θέλημά μου, ἡ ἀγάπη σου καί ἡ ἀγάπη μου. Γι΄ αὐτό καί
πάντα διερωτώμεθα: "Ἄραγε μέ ἀγαπάει ὁ ἄλλος; Ἄραγε μέ σκέπτεται; Ἄραγε
μέ θυμᾶται;". Αὐτό δείχνει ὅτι ζῶ τόν ἄλλον ὡς ἕναν ξένο. Βλέπετε τήν
παγωνιά τῆς ὑπάρξεώς μας, τήν ἀπομόνωσί μας, τήν ἀποξένωσί μας ἀπό τήν
ζωή. Κανένας δέν μπορεῖ νά ζεστάνη πλέον τήν καρδιά μας, νά λειώση καί
νά ἐξαφανίση τούς πάγους οἱ ὁποῖοι τήν κατακλύζουν, πρίν μπῆ αὐτό τό φῶς
καί αὐτό τό πῦρ, τό ὁποῖο ζεσταίνει καί φωτίζει τά πάντα εἰς τά
ἐνδότερα τῆς ὑπάρξεώς μας.
Ἡ
μοναξιά εἶναι ἕνα γενικό σμπαράλιασμα, εἶναι τό ἀλληλοφάγωμα τοῦ εἶναι
μας. Ἀλληλοσυγκρούονται οἱ ὁρμές μας, τά πάθη μας, οἱ πόθοι μας, τά ἄγχη
μας, χωρίς νά τό καταλαβαίνωμε καί χωρίς νά ὑπάρχη λόγος.
Διαπληκτίζονται οἱ δυνάμεις τοῦ ἀνθρώπου ἐν ἑαυτῷ, γδέρνεται μόνος του ὁ
ἄνθρωπος, γράφει τήν ἱστορία τῆς σκλαβιᾶς του καί τῆς δυστυχίας του.
Κανείς δέν μπορεῖ νά ζήση μόνος του...
Ἔρχομαι,
παραδείγματος χάριν, καί σοῦ ἀνοίγω τήν καρδιά μου. Σοῦ λέγω, σοῦ λέγω,
ἐσύ μοῦ χαμογελᾶς, κουνᾶς τό κεφάλι σου, ἐπιβεβαιώνοντας ὅσα σοῦ λέγω,
χωρίς νά πῆς λέξι. Ὅταν τελειώσωμε, θά σοῦ πῶ: "Σέ εὐχαριστῶ· πόσα μοῦ
ἔμαθες σήμερα! πόσα μοῦ εἶπες!". Στήν πραγματικότητα τίποτε δέν μοῦ
εἶπες. Ἀλλά τά πάντα μοῦ εἶπες, γιατί ἐγώ ἔτσι ἔζησα. Ἔνοιωσα ὅτι σέ
μετέλαβα. Σέ ἔβαλα μέσα στήν καρδιά μου, καθώς σοῦ ἀνοιγόμουν. Μόλις
ἀνοίξης κάτι, ἀμέσως μπαίνει τό φῶς. Ἡ κροῦσις λοιπόν ὑποδηλοῖ τό
ἄνοιγμα τῆς καρδιᾶς, πού κάνει ὁ ἄνθρωπος, ὅταν παύση νά συζητᾶ μέ τόν
ἑαυτό του. Δέν εἶναι δυνατόν νά συζητάω καί μέσα μου καί μέ τόν ἄλλον.
Πρέπει κάποιον νά προτιμήσω: ἤ τό ἐγώ μου ἤ τόν ἕτερον. Εἶναι δηλαδή τό
ἄνοιγμα τῆς καρδιᾶς μία ἀνθρώπινη βουληφόρα ἐνέργεια.
Εάν
ζούμε τον πόνο την αγωνία, την πτώσι και την κατάρα του Αδάμ, είναι
διότι το θέλουμε· μας αρέσει, μας ικανοποιεί· νοιώθουμε αυτάρκεια· είναι
κάποιος δρόμος που τον έχομε συνηθίσει. Οι άνθρωποι γενικώς ζουν μέσα
στην μοναξιά τους. Νομίζεις πως όλοι είναι χιονάνθρωποι. Έχουμε
συνηθίσει να βλέπωμε γύρω μας ανθρώπους πονεμένους, δυστυχισμένους.
Δεν
υπάρχει καμία ασθένεια η οποία δεν είναι απομόνωσις, και δεν υπάρχει
καμία απομόνωσις η οποία δεν είναι ασθένεια. Τι σημαίνει ασθένεια,
"ασθενής ειμι"; Όπως, όταν έχωμε πυρετό, γίνεται μέσα μας αγών
αιμοσφαιρίων, μικροβίων, ιών και όλα αυτά παλεύουν ποιο θα νικήση, έτσι
έχομε και αγώνα μέσα στο είναι μας, μια πάλη, για να μπορέσωμε να
ζήσωμε. Αλλά συνηθίζομε στην μοναξιά και δεν μπορουμε κατόπιν να κάνωμε
τίποτε. Όπως συνηθίζει κανείς το κουβεντολόι, την κατάκριση, την αγάπη,
το μίσος, έτσι ακριβώς "δοκιμάζεται" ο άνθρωπος και γίνεται έμπειρος στο
να ζη την μοναξιά του.
Συνθηκολογεί
με την μοναξιά του και κουράζεται να σηκωθή από την θέσι του πόνου, να
πηδήση και να βρη την λύτρωσί του. Όπως αγαπάμε την νωθρότητά μας και
δεν μπορούμε να σηκωθούμε για να αγρυπνήσωμε, όπως αγαπάμε την
μαλθακότητά μας και δεν μπορούμε να σκεπασθούμε με ένα ελαφρό κάλυμμα,
όπως αγαπάμε την ραθυμία μας και δεν μπορούμε να επιτείνωμε την προσευχή
μας ή να καθίσωμε να διαβάσωμε, έτσι ακριβώς έχομε συνηθίσει την
δραματικότητα της κλεισμένης καρδιά μας, την κόλασί μας. Και τι γίνεται
τότε; Χρειάζεται κανείς να μισήση την κατάστασί του αυτή, να καταλάβη
ότι είναι ο θάνατός του και ότι στο χέρι του είναι να ανοίξη την θύρα.
"Ιδού
έστηκα και κρούω" λέγει ο Χριστός, που σημαίνει ότι διαρκώς κρούει,
αλλά εγώ δεν θέλω να ανοίξω, γιατί έχω μάθει να μην ζω μαζί Του.
ἀρχιμ. Αἰμιλιανός Σιμωνοπετρίτης
"Ζωή εν Πνεύματι"
εκδ.: Εν Πλώ
Σαν τον Μεγαλέξαντρο
ΑπάντησηΔιαγραφήμε την ρομφαία τού
λόγου του
κατακόβει το μπλεγμένο...
κοινωνικο...ψυχολογικό...
κ ο υ β ά ρ ι
που συσκοτίζει
και περιπλέκει
τά "ανθρώπινα προβλήματα"
...
Μοναξιά έχει κανείς όταν λείπει ο Θεός απο την καρδιά του , που τον παρηγορεί σε κάθε θλίψη και δοκιμασία . Ας μήν το συνδέουμε τόσο πολύ μέ την παρουσία "των άλλων " , που απλά διασκεδάζουν την μοναξιά και δεν την θεραπεύουν . Άλλωστε στην Πατερική γραμματεία δεν υπάρχει η έννοια της "μοναξιάς " και άν υπάρχει απλά επαινείται . " Είσελθε εις το ταμιείον σου " ! Η μοναξιά ζωογονεί την πνευματική ζωή . Είναι και θέμα ιδιοσυγκρασίας του κάθε ανθρώπου . Απορώ πώς ο π. Αιμιλιανός συνδέει την μοναξιά μέ την παρουσία " των άλλων " . Η αλήθεια είναι οτι ο άνθρωπος σήμερα βιώνει την μοναξιά όχι μόνο ως εσωτερική κατάσταση , αλλά και ως μία εξωτερική . Απο τον εγωισμό και τον ατομισμό δεν κάνει άνθρωπος μέ άνθρωπο . Οι οικογένειες διαλύονται , τα αδέλφια δεν συνυπάρχουν , η φιλία προδίδεται , ο άνθρωπος υπονομεύεται , οι ανθρώπινες σχέσεις έχουν γίνει το πιό πολύπλοκο και δύσκολο παιχνίδι . Μάθαμε και το σπόρ του μπούλινγκ . Μέσα στον ιερό χώρο της εκκλησίας η αγάπη εψύγη . Ο χριστιανός δεν λέει καλημέρα στον χριστιανό . Αλλοίμονο άν σέ αυτον τον κυκεώνα κανείς είναι ευάλωτος και δεν έχει την παρηγοριά του Θεού . Η κοινωνία εκκλησιαστική και κοσμική είναι τόσο σκληρή , που άν σε βρούνε " μπόσικο " σε έφαγαν λάχανο . Το θέμα αποτελεί ένα πνευματικό και ψυχολογικό αγώνισμα . Μόνο ο Θεός παρηγορεί τον άνθρωπο και η προσπάθειά μας νά κρατούμε την καρδιά μας δροσερή , νά μήν την ξεράνει ο λίβας του ατομισμού και της κακίας . Όλοι έχουν βγάλει στο κεφάλι τους κέρατα και αλληλοσυγκρούονται . Η κάθε ανθρώπινη σχέση χαρακτηρίζεται απο τον ανταγωνισμό μεταξύ συζύγων , αδελφών , φίλων . Δημιουργούνται σχέσεις που δεν ξεκουράζουν τον άνθρωπο , γι αυτό είναι θνησιγενείς . Όλοι έχουν βρεί αποκούμπι και ψυχολογικό αντέρεισμα σε κάποιο τετράποδο , γιατί αυτό το εξουσιάζουν . Μόνο τα τετράποδα μας αξίζουν ! Οι ανθρώπινες σχέσεις έχουν γίνει μία σύμβαση συμφερόντων που επιτείνουν το αίσθημα της μοναξιάς . Πρέπει μέ τον Θεό , την Παναγία , τους αγίους νά έχουμε μία σχέση καρδιάς . Άν υπάρχουν κάποιες λιγοστές σχέσεις που σώζουν τον ευατόν τους και ξεκουράζουν και δροσίζουν τον άνθρωπο , άς τις κρατήσει κανείς ως ένα θησαυρό .
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλοι, ίσως σας ενδιαφέρει και κάτι σχετικό από τον μακαριστό π. Αθανάσιο Μυτιληναίο.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=3EW-CP3qT3g
Και τότε γιατί είπε ο Θεός στον Αδάμ "δεν είναι καλό ο άνθρωπος να είναι μόνος " δεν ζούσε ο Αδάμ μέσα στην πληρότητα του θείου κάλους;;; δεν διαφωνώ ότι ο πατήρ υπήρξε φωτισμένος νούς ήταν όμως ηγούμενος και απευθύνονταν σε μοναχούς μην τα μπερδεύουμε όλα!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή