Όπως η Κυριακή είναι η ημέρα της αναστάσεως του Κυρίου, ένα εβδομαδιαίο Πάσχα, έτσι το Σάββατο είναι η ημέρα των κεκοιμημένων, για να τους μνημονεύουμε και να έχουμε κοινωνία μαζί τους. Σε κάθε προσευχή και ιδιαίτερα στις προσευχές του Σαββάτου ο πιστός μνημονεύει τούς οικείους, συγγενείς και προσφιλείς, ακόμη και τούς εχθρούς του που έφυγαν από τον κόσμο αυτό, αλλά ζητά και τις προσευχές της Εκκλησίας γι’ αυτούς.
Στο δίπτυχο, που φέρνουμε μαζί
με το πρόσφορο για τη θεία Λειτουργία, αναγράφονται τα ονόματα των
ζώντων και των κεκοιμημένων, τα οποία μνημονεύονται.
Σε ετήσια βάση η Εκκλησία έχει καθορίσει δύο Σάββατα, τα οποία αφιερώνει στους κεκοιμημένους της. Είναι τα μεγάλα Ψυχοσάββατα• το ένα πριν από την Κυριακή της Απόκρεω και το άλλο πριν από την Κυριακή της Πεντηκοστής.
Με το δεύτερο Ψυχοσάββατο διατρανώνεται η
πίστη μας για την καθολικότητα της Εκκλησίας, της οποίας την ίδρυση και
τα γενέθλια ( επί γης ) γιορτάζουμε κατά την Πεντηκοστή. Μέσα στη μία Εκκλησία περιλαμβάνεται η στρατευομένη εδώ στη γη και η θριαμβεύουσα στους ουρανούς.
Το Ψυχοσάββατο πριν από την Κυριακή της Απόκρεω έχει το εξής νόημα : Η επόμενη ημέρα είναι αφιερωμένη στη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου,
εκείνη τη φοβερή ημέρα κατά την οποία όλοι θα σταθούμε μπροστά στο
θρόνο του μεγάλου Κριτή. Για το λόγο αυτό με το Μνημόσυνο των
κεκοιμημένων ζητούμε από τον Κύριο να γίνει ίλεως και να δείξει
τη συμπάθεια και τη μακροθυμία του, όχι μόνο σε μας αλλά και στους
προαπελθόντας αδελφούς, και όλους μαζί να μας κατατάξει μεταξύ των υιών
της Επουράνιας Βασιλείας Του.
Κατά τα δύο μεγάλα Ψυχοσάββατα η Εκκλησία μας καλεί σε μία παγκόσμια ανάμνηση «πάντων των απ’ αιώνος κοιμηθέντων ευσεβώς επ’ ελπίδι αναστάσεως ζωής αιωνίου». Μνημονεύει:
* Όλους εκείνους που υπέστησαν «άωρον θάνατον», σε ξένη γη και χώρα, σε στεριά και σε θάλασσα.
* Εκείνους που πέθαναν από λοιμική ασθένεια, σε πολέμους, σε παγετούς, σε σεισμούς και θεομηνίες.
* Όσους κάηκαν ή χάθηκαν.
* Εκείνους που ήταν φτωχοί και άποροι και δεν φρόντισε κανείς να τούς τιμήσει με τις ανάλογες Ακολουθίες και τα Μνημόσυνα.
Ο Θεός δεν περιορίζεται από τόπο και χρόνο.
Γι Αυτόν είναι γνωστά και συνεχώς παρόντα όχι μόνο όσα εμείς
αντιλαμβανόμαστε στο παρόν, αλλά και τα παρελθόντα και τα μέλλοντα. Το
διατυπώνει λυρικότατα μία προσευχή της Ακολουθίας της θείας Μεταλήψεως,
που αποδίδεται στον άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό η στον άγιο Συμεών τον νέο
θεολόγο: « Επί το βιβλίον δε σου και τα μήπω πεπραγμένα γεγραμμένα σοι τυγχάνει».
Ο Θεός έχει γραμμένες στο βιβλίο της αγάπης του και τις πράξεις που θα γίνουν στο μέλλον, άρα και τις προσευχές που αναπέμπουμε τώρα για πρόσωπα που έζησαν στο παρελθόν. Ως αιώνιος και πανταχού παρών ο πανάγαθος Κύριος μας Ιησούς Χριστός αγκαλιάζει
με τη θεία του πρόνοια το άπειρο σύμπαν και τούς ατέρμονες αιώνες.
Όλους τους ανθρώπους που έζησαν, ζουν και θα ζήσουν τούς νοιάζεται η
αγάπη του• «η γαρ αγάπη του Χριστού συνέχει ημάς» (Β´ Κο 5,14).
Με αυτήν την πίστη αναθέτουμε στην αγάπη και στην αγαθότητα του Θεού «εαυτούς και αλλήλους», τούς ζωντανούς αλλά και τούς κεκοιμημένους μας
Οι γυναίκες του χωριού τα Ψυχοσάββατα
τρέχουν στο νεκροταφείο με ένα πιατάκι σιτάρι στο χέρι.Καθαρίζουν τους
τάφους των δικών τους,ανάβουν τα καντήλια-και όσων τάφων δεν έχουν
κάποιον να τους περιποιηθεί-και κουβεντιάζοντας-πόνος μοιρασμένος μισός
πόνος-περιμένουν τον ιερέα να ψάλει τρισάγιο.Και,φυσικά, τα κόλλυβα είναι
φτιαγμένα στο σπίτι,με κόπο, φόρο τιμής και μνήμης στους ανθρώπους που
αγάπησαν.
Η συνταγή για τα κόλλυβα που παρουσιάζουμε αλλάζει από εποχή σε εποχή ανάλογα με τα προϊόντα που υπάρχουν στο εμπόριο(όταν είναι η εποχή του ροδιού δεν λείπει ποτέ από τα κόλλυβά μου)ή αυτά που έχω στο ντουλάπι μου.Πάντως φρόντίζω να μη λείπουν ποτέ οι ξηροί καρποί,αφού τους θεωρουμε,μαζί με το σιτάρι, τη βάση των κολλύβων.
Βράζουμετο σιτάρι(αν είναι με το φλοιό του καλό είναι να το μουσκέψετε αποβραδίς) καλά και το στραγγίζουμε(μπορείτε να το ξεπλύνετε και με κρύο νερό) .
Η συνταγή για τα κόλλυβα που παρουσιάζουμε αλλάζει από εποχή σε εποχή ανάλογα με τα προϊόντα που υπάρχουν στο εμπόριο(όταν είναι η εποχή του ροδιού δεν λείπει ποτέ από τα κόλλυβά μου)ή αυτά που έχω στο ντουλάπι μου.Πάντως φρόντίζω να μη λείπουν ποτέ οι ξηροί καρποί,αφού τους θεωρουμε,μαζί με το σιτάρι, τη βάση των κολλύβων.
Βράζουμετο σιτάρι(αν είναι με το φλοιό του καλό είναι να το μουσκέψετε αποβραδίς) καλά και το στραγγίζουμε(μπορείτε να το ξεπλύνετε και με κρύο νερό) .
Κατόπιν
τα απλώνουμε σε μια πετσέτα για να φύγει το νερό.Στην πετσέτα το αφήνουμε όσο
περισσότερο μπορούμε(όλο τα βράδυ αν πρόκειται να το ετοιμάσουμε το πρωί).
Λίγο
πριν φύγουμε για την εκκλησία,ανακατεύουμε το σιτάρι με τα υπόλοιπα υλικά
δηλαδή:σουσάμι καβουρδισμένο,καρύδια,αμύγδαλα( κανονικά άσπρα αφού
συμβολίζουν τα "οστά τα γεγυμνωμένα"),φουντούκια-όλοι οι ξηροί
καρποί χοντροκομμένοι-σταφίδες μαύρες και ξανθές,ξύσμα από λεμόνι ή
πορτοκάλι(αν έχουμε ρόδι,ρίχνουμε από αυτό αντί για ξύσμα),λίγο
μαιντανό(συμβολίζει τον "τόπον χλοερόν"),λίγη κανέλα και λίγες κουταλιές
τριμμένη φρυγανιά(άλλες φορές ρίχνουμε τριμμένα μπισκότα).
Στη συνέχεια τα βάζουμε σε μια πιατέλα και τα στρώνουμε καλά πατώντας τα με το κουτάλι.
Κατόπιν
στο μύλο του καφέ(ηλεκτρικός) κάνουμε αλεύρι από μαλακά στραγάλια και τα
απλώνουμε με το σουρωτήρι πάνω από τα κόλλυβα.Το στρώνουμε με ένα κομμάτι
λαδόκολλας.
Ύστερα
ρίχνουμεω με το σουρωτήρι ζάχαρη άχνη(για μισό κιλό σιτάρι βάζουμελίγο
λιγότερο από μισό κιλό ζάχαρη άχνη).Το στρώνουμε επίσης καλά με το κομμάτι
της λαδόκολλας που είπα πιο πάνω.
Τέλος στολίζουμε με κουφετάκια,σταφίδες,ξηρούς καρπούς ή ότι άλλο θέλει η φαντασία της νοικοκυράς.
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ...
Διαβάστε :
Το Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής και ορισμένες παρερμηνείες στην Παράδοση της Εκκλησίας
Δείτε επίσης :
Ευχαριστούμε για την κατήχηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνο να διορθώσουμε αν γίνεται την 1η φωτογραφία, γιατί τα μαύρα κεριά τα χρησιμοποιούν οι σατανιστές και δεν ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Τριμμένα μπισκότα; Γνωρίζω ότι τα κόλλυβα είναι νηστίσιμα.
ΑπάντησηΔιαγραφή